ZF News

Producătorii de profiluri metalice nu văd revenirea clienţilor industriali

Producătorii de profiluri metalice nu văd revenirea...

Autor: Andreea Neferu

24.11.2023, 16:36 179
Clienţii mari de profiluri metalice, care demarează investiţii pentru clădiri de mii sau zeci de mii de metri pătraţi, sunt din ce în ce mai puţini, iar vânzările de profiluri mici pentru acoperişuri sau pereţi, folosite în proiectele rezidenţiale individuale, sunt insuficiente pentru a readuce piaţa pe plus, scrie revista BUSINESS Construct.
 
Piaţa locală de profiluri metalice a înregistrat un regres de circa 4% în primul semestru, spune Adrian Porfir, manager pe Europa de Sud-Est în cadrul Joris Ide Group, compania care deţine brandul Megaprofil. „După un prim semestru care a început bine, cu creşteri relevante în special pe sectorul industrial, începând cu luna aprilie solicitările clienţilor noştri au început să scadă în intensitate. Luna mai a fost o lună extrem de slabă, acest fapt fiind amplificat de minivacanţa de Paşte. Am sperat într-un reviriment după sărbători, dar acesta nu s-a produs, luna iunie fiind deja o lună extrem de slabă“, spune Porfir.
 
La nivelul întregului an 2013, şeful Megaprofil consideră că sectorul de profiluri metalice va înregistra un regres de 4-5%, poate chiar mai mare, ajungând în volum la sub 3,9 milioane de metri pătraţi. „Din păcate, din discuţiile cu proiectanţii rezultă clar că, în lipsa proiectelor de pe planşetă, nu putem spera la o revenire a pieţei în 2013“, spune Porfir.
 
De aceeaşi părere este şi Marian Pîrvu, business director al Ruukki pentru Ro­mâ­nia, Bulgaria, Croaţia, Cehia, Un­garia, Serbia, Slo­va­cia şi Slovenia, care spune că piaţa de profiluri meta­lice a înregistrat o uşoară contracţie în prima jumătate a acestui an. „Estimăm că piaţa se va reduce în continuare din cauza lipsei proiectelor mari din piaţă. Din vara anului trecut numărul proiectelor mari, unde se folosesc profiluri metalice în special, s-a redus semnificativ“, explică Pîrvu.
 
El adaugă că în prezent clienţii care vor să achiziţioneze profiluri metalice sunt de două tipuri: cei care au în deru­lare investiţii mari, cu clădiri de mii sau zeci de mii de metri pătraţi, şi clienţi din sectorul rezidenţial care folosesc profiluri mici pentru acoperiş sau pereţi. Pe ambele segmente, cererea s-a redus înce­pând din va­ra anului trecut, dar un declin mai important se resimte pe caregoria de clienţi mari.
 
„În ceea ce priveşte specificul cererii, în cazul consumatorilor mari nu s-au înre­gistrat schimbări importante. Pe segmentul rezidenţial clienţii au redus specificaţiile cerute sau chiar nu mai cer niciun fel de specificaţii, ci doar preţ foarte mic - de cele mai multe ori în detrimentul calităţii“, afirmă Pîrvu.
 
Ruukki România, parte a furnizorului finlandez de soluţii metalice Rautaruukki, a avut anul trecut o cifră de afaceri de circa 36,8 milioane de euro.
 
La rândul său, Angel Iţoafă, regional manager în cadrul Lindab Buildings (Astron), spune că în ultima perioadă pe piaţa clădirilor industriale, care folosesc profilurile metalice, se observă o încetinire a ritmului investiţiilor. „Recuperarea avansului faţă de 2012 în materie de investiţii noi va fi dificilă, dar nu† imposibilă. Stabilitatea politică şi predictibilitatea sistemului financiar ar putea să ne facă mult mai atrăgători pentru investitori“, spune Iţoafă.
 
Divizia Lindab Buildings, care deţine brandul Astron, activează în domeniul construcţiei de clădiri metalice, oferind soluţii în domeniul clădirilor prefabricate metalice din oţel şi instrumente IT care proiectează şi evaluzează costurile de construcţie, destinate proiectanţilor şi antreprenorilor.
 
Producătorul de sisteme metalice şi de ventilaţie Lindab România, subsidiara locală a grupului suedez cu acelaşi nume, a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri de circa 20 de milioane de euro, nivel similar cu cel din 2011. Lindab România include şi divizia Lindab Buildings.
 
Principalele probleme cu care se confruntă jucătorii de pe piaţa materialelor de construcţii sunt lipsa cererii, profitabilitatea extrem de redusă, precum şi riscul de neîncasare. „În plus, din cauza supracapacităţii, preţurile de vânzare sunt de multe ori sub costuri, dacă este să analizăm politica de preţuri a unor jucători din piaţă. Insolvenţele se ţin lanţ, iar băncile nu refinanţează activităţile curente ale companiilor din domeniu, astfel achiziţiile sunt realizate 100% pe credit furnizor, fără nicio posibilitate de asigurare“, spune Porfir de la Megaprofil.
 
Megaprofil, care deţine o fabrică la Buziaş, în judeţul Timiş, a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri de 121,8 milioane de lei (27,3 milioane de euro).
 
 
Acest articol a apărut în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 24.07.2013

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO