♦ Piaţa asigurărilor încă este în căutarea stabilităţii ♦ Cercul vicios al falimentelor pare că se repetă cu o frecvenţă prea mare ♦ Asigurătorii se pregătesc pentru o nouă împărţite a pieţei RCA, având în vedere cele aproape 2 milioane de foşti clienţi ai Euroins ale căror poliţe vor înceta în septembrie ♦ Gradul de penetrare al asigurărilor rămâne încă destul de scăzut ♦ Asigurările de viaţă sunt produse grele, iar percepţia este în continuare că sunt un cost, nu un beneficiu ♦ Asigurările de business par a fi departe de potenţialul pe care îl văd asigurătorii ♦ Asigurările de locuinţă nu prind elanul aşteptat nici cu creşterea rapidă a riscurilor din ultima perioadă, iar asigurările de sănătate sunt în continuare pe o creştere accentuată, dar în următorii ani ar putea urma o tendinţă de platou.
PiaÅ£a asigurărilor înÂcearcă să ajungă la o normalizare, dar ciclul vicios al falimentelor pare că se repetă cu o frecvenţă prea mare.
PiaÅ£a RCA, segmentul care are un puternic impact asupra înÂtregii pieÅ£e, urmează să se împartă din nou între jucătorii rămaÅŸi după ce poliÅ£ele foÅŸtilor clienÅ£i ai Euroins vor înceta în septembrie. Aceasta a fost una dintre conÂcluziile asigurătorilor prezenÅ£i la ZF Bankers Summit 2023, ziua 3.
„Este o piaţă încă în căutarea stabilităţii ÅŸi, odată cu cel mai recent faliment, este o întrebare legitimă cum putem ieÅŸi din cercul vicios al acestor falimente care se repetă parcă cu o frecvenţă prea mare. Răspunsul stă atât în echiÂpa de management a fiecărui jucător din piaţă din perspectiva poliÂticilor de suficienţă a primelor ÅŸi capitalului pentru a putea să rămâi în piaţă ÅŸi să-Å£i onorezi obligaÅ£iile de piaţă, dar ÅŸi din perspectiva cadrului legislativ“, a explicat Virgil Åžoncutean, CEO al Allianz-Å¢iriac.
Din perspectiva lui Mihai Tecău, CEO al Omniasig, în ultimul an ÅŸi jumătate, aproxiÂmativ jumătate din piaÅ£a RCA s-a împărÅ£it la ceilalÅ£i jucători, iar în septembrie o să aibă loc din nou o împărÅ£ire, întrebarea este dacă vor mai intra noi jucători cu capacităţi mai mari de acumulare de risc sau vor exista jucători care vor pune frână pentru că s-au ambiÅ£ionat prea mult.
„Pasul pe care trebuie să-l Å£ii trebuie să fie corelat cu capaciÂtaÂtea de capital. Dacă sunt jucători care vor veni ÅŸi vor susÅ£ine foarte mult această linie de business, trebuie să vină cu capital pentru a face acest lucru. Un volum de prime brute subscrise care creÅŸte galopant ÅŸi care la sfârÅŸitul anului financiar se dovedeÅŸte că există o necesitate de capital social ÅŸi în zona de business este mai puÅ£ină perÂformanţă, nu este un business relevant“, susÅ£ine Mihai Tecău.
În acelaşi timp, companiile de asigurări trebuie să fie profitabile, mai ales că pe lângă nevoia de capital care apare în funcţie de necesităţile unei linii de business, apar şi şocuri precum inflaţia şi creşterea accelerată a dobânzilor bancare de anul trecut care pot afecta solvabilitatea companiilor de asigurări, a explicat Călin Matei, CEO al Groupama Aisgurări.
„Avem nevoie de profit pentru a susţine şocurile din piaţă, iar anul trecut solvabilitatea companiilor de asigurări a fost profund afectată de ceea ce s-a întâmplat pe piaţa dobânzilor bancare şi s-a simţit acest lucru. Acesta a fost un şoc pe care puţini economişti l-au luat în considerare. Ca atare, ai nevoie să fii profitabil pentru a avea suficient capital să susţii astfel de şocuri, care nu ţin neaparat de businessul tău direct“, a adăugat Călin Matei.