Business Construct

Cover: Invazia distribuitorilor

Cover: Invazia distribuitorilor
26.07.2007, 19:15 32

Piata de bricolaj, una dintre cele mai dinamice din sectorul de distributie de materiale de constructii, s-a extins cu un ritm de crestere de 20-30% pe an si va continua trendul ascendent pentru cel putin urmatorii cinci ani. In prezent, numarul centrelor de bricolaj a ajuns la circa 41 si numarul acestora s-ar putea dubla in urmatorii doi ani.
"Dupa cum a evoluat piata in primul trimestru al anului se pare ca estimarile cu privire la cresterea cu 25%-30% a pietei de bricolaj in 2007 fata de anul anterior sunt realiste. Se va putea vorbi de o saturare a pietei de bricolaj undeva dupa anul 2015 cand, dupa intentiile anuntate ale celor mai importanti actori de pe aceasta piata, fiecare va fi prezent cu cate un magazin in aproape toate orasele tarii", a declarat Dragos Paval, directorul general si unul dintre actionarii companiei Dedeman din Bacau. Dedeman, care detine in prezent opt centre comerciale de bricolaj, estimeaza pentru acest an o cifra de afaceri de 156 de milioane de euro, in crestere cu 30% fata de anul trecut.
"Aceasta evolutie este datorata dinamicii sporite din domeniul constructiilor. Cea mai mare parte a materialelor de constructii este directionata catre proiecte imobiliare de mare anvergura: constructia de centre comerciale, hale de productie, complexuri rezidentiale, dar si catre investitiile in infrastructura. Nu sunt de neglijat nici lucrarile de renovare si reamenajare care continua sa absoarba o mare cantitate de materiale de constructie", explica Paval.


Piata de bricolaj, aproape de un miliard de euro
Sectorul de bricolaj are o pondere de circa 30% din totalul pietei de materiale de constructii si va ajunge anul acesta la peste 900 de milioane de euro, potrivit jucatorilor de pe piata. Ponderea bricolajului in domeniul materialelor de constructii ocupa insa un procent scazut in raport cu alte tari din sud-estul Europei, ceea ce face din Romania o piata tinta pentru jucatorii din vestul Europei.
"Data fiind situatia in care se afla Romania in acest moment, din punctul de vedere al dezvoltarii urbanistice, nu pot aprecia evolutia pietei de bricolaj decat in sensul crescator, chiar exponential. Cred ca piata de bricolaj de anul acesta va depasi 900 de milioane de euro", spune Tudor Profir, directorul general al Mr. Bricolage Romania, subsidiara locala a francezilor de la Mr. Bricolage.
Compania a deschis anul trecut primul magazin in Capitala si intentioneaza sa mai faca doua inaugurari pana la finele anului, in Bucuresti si Pitesti, avand in plan investitii totale de 24 de milioane de euro pentru acest an. Planurile retailerului de bricolaj vizeaza dezvoltarea unei retele de 30 de magazine pe piata locala, in orasele cu peste 150.000 de locuitori, prin investitii totale de 220 de milioane de euro.
"Cresterea cu circa 30% a cererii de materiale de constructii va fi principalul factor de influenta in evolutia pietei de bricolaj. In plus, aderarea Romaniei la UE, fapt ce a determinat o micsorare a taxelor vamale pentru multe din produsele importate din tarile UE si implicit a preturilor finale de vanzare, si cresterea puterii de cumparare a romanilor sunt alti doi factori importanti ce vor determina cresteri ale pietei de bricolaj din Romania", explica Profir. Insa piata de bricolaj se afla intr-o etapa de inceput a dezvoltarii, anul 2007, fiind cel mai dinamic de pana in prezent.
"Este suficient sa ne uitam la extinderile retelelor de magazine anuntate pentru acest an si sa facem o comparatie cu perioada precedenta. Aceasta tendinta de crestere poate fi pusa in principal pe seama cresterii disponibilitatii oamenilor de a investi in amenajarile de locuinte. In acelasi timp, devine tot mai clara orientarea romanilor catre formatele moderne de comert
do-it-yourself, asa cum s-a intamplat si pe celelalt segmente de retail", a declarat Guenter Vosskaemper, directorul general al Praktiker Romania, cel mai agresiv jucator de pe piata de do-it-yourself.
Praktiker are in prezent 17 magazine si intentioneaza sa ajunga la 30 de centre comerciale pe termen mediu. Reteaua germana Praktiker a ajuns la investitii cumulate de aproape 150 mil. euro in prezent si o suprafata totala de vanzare de aproximativ 100. 000 de metri patrati, pe piata locala.
Potrivit reprezentantilor Praktiker, piata de do-it-yourself va inregistra cel putin 10 ani de crestere. "Saturarea pietei do-it-yourself poate aparea doar in conditiile unei scaderi foarte puternice a preocuparii pentru amenajarea spatiului de locuit, in momentul in care oamenii si-au asigurat in mare parte gradul de confort dorit si isi reorienteaza preocuparile, resursele financiare disponibile pentru aceasta zona se reduc, se reorienteaza catre alte zone etc. In conditiile actuale, nu putem vorbi despre o saturare, cel putin pentru urmatorii 10 ani", explica Vosskaemper.


Productia interna asigura 60% din produsele vandute
Materialele de constructii din import asigura circa 30-40% din necesarul de produse de pe piata, potrivit jucatorilor din domeniu. "La ora actuala ponderea detinuta de productia interna in comertul cu materiale de constructie este de circa 60%. Nu credem ca se poate vorbi de o criza a productiei interne de materiale de constructie deoarece producatorii importanti au anticipat cresterea cererii astfel incat si-au axat strategiile viitoare pe extinderea capacitatilor de productie", explica Dragos Paval de la Dedeman. Dezvoltarea retelelor de magazine urmeaza tendinta de crestere a cererii interne pentru segmentul produselor destinate constructiilor si amenajarilor.
"De aceea, adaptarea producatorilor romani depinde de modul in care vor gasi solutiile cele mai bune pentru a raspunde pe termen lung la aceasta tendinta de dezvoltare, dar si la competitia cu furnizorii straini", precizeaza directorul general al Praktiker Romania. Valoarea productiei interne a ajuns anul trecut la circa 2,6 miliarde de euro, in crestere cu circa 25% fata de anul trecut, potrivit datelor de la Institutul National de Statistica (INS) si estimarilor de pe piata.
Acest ritm de crestere se va mentine in urmatorii zece ani, avand in vedere nivelul de absorbtie al pietei de constructii. Avand in vedere gradul mare de absorbtie de materiale de constructii al pietei locale, exportul de materiale de constructii se ridica la circa 5% in sectorul de fabricare a materialelor de constructii si alte produse din minerale nemetalice, potrivit datelor INS.


Planuri agresive de extindere ale retailerilor si distribuitorilor
Retailerul german de materiale de constructii Hornbach, care a deschis recent primul magazin pe piata locala, in Bucuresti, a anuntat investitii de peste 200 de milioane de euro pe piata romaneasca. Compania are planificata dezvoltarea unei retele de 10 magazine pana in anul 2015, cand va ajunge la 1.000 de angajati.
Practic, odata cu venirea germanilor de la Hornbach s-a dezvoltat pe piata locala un nou concept de centru de distributie, care se adreseaza in egala masura clientilor profesionisti si celor care se aprovizioneaza din magazinele de bricolaj traditionale.
"In cadrul magazinelor Hornbach se poate procura intreaga gama de materiale de constructii necesara realizarii unei constructii. Dintr-o oferta de 120.000 de produse, circa jumatate pot fi procurate direct din magazin, restul putand fi luate la comanda. Practic, putem acoperi necesarul de materiale de constructii atat pentru proiectele imobiliare de mici dimensiuni, cum ar fi o casa, dar si pentru investitii mai mari", afirma reprezentantii Hornbach.
Compania a deschis in Bucuresti cel mai mare magazin de materiale de constructii, cu o suprafata de aproximativ 22.000 de metri patrati, care include un drive-in de cateva mii de metri patrati.
Reteaua si-a asigurat o locatie si in orasul Brasov, prin achizitia unui teren in anul 2006, cu toate ca primele trei deschideri anuntate vor fi in Capitala.
Hornbach va deschide al doilea magazin in cartierul Militari (Bucuresti), in cel mult un an de la prima inaugurare. Germanii au achizitionat recent, pentru 20 mil. euro, terenuri de 150.000 de metri patrati pe DN1, unde se afla in prezent imobilele fostului complex Prisma si unde ar putea atrage un alt retailer.
Hornbach mizeaza pe dezvoltarea pietei constructiilor, dar si pe cresterea per ansamblu a pietei romanesti. Printre oportunitatile se numara si proiectele de renovare si reabilitare a cladirilor vechi, potrivit oficialilor companiei Hornbach.
Principalii competitori ai Hornbach pe segmentul clientilor profesionisti, cum ar fi companiile de constructii, sunt Arabesque din Galati sau Baduc din Bucuresti.
Arabesque, cea mai mare retea de distributie de materiale de constructii, se adreseaza in proportie de 95% clientilor profesionisti. Compania are in prezent 30 de centre de distributie in Romania, Ucraina si Republica Moldova si vizeaza extinderea in Bulgaria si Serbia. Afacerile Arabesque s-au dezvoltat puternic in ultimii cinci ani, crescand de la 60 de milioane de euro in 2002 la 333 de milioane de euro anul trecut. Compaia estimeaza pentru acest an un volum al afacerilor de 450 de milioane de euro.
"Sub 5% din clientii nostri sunt persoane fizice. Noi ne ocupam de profesionisti: meseriasi, arhitecti, firme de constructii. Mergem cu produsele acolo unde ne solicita clientii, adica de cele mai multe ori la locul de constructie, pe santier. Din acest motiv am cautat sa acoperim toata tara prin centre care se afla la maximum 150 de kilometri de orice punct de pe harta", declara intr-un interviu acordat Ziarului Financiar Cezar Rapotan, proprietarul si directorul general al Arabesque Galati.
In acest moment, compania are 14 centre in marile orase, inclusiv Bucuresti, iar pana in 2010 tinta este sa creasca pana la 20. Pe segmentul de bricolaj, planuri
agresive de extindere are si retailerul austriac bauMax, care a deschis pana in prezent patru magazine in orasele din Transilvania. Compania va ajunge la o retea de 25 de magazine in Romania pana in 2012, iar pe termen lung aceasta ar putea depasi numarul de 40 de unitati, potrivit planurilor bauMax.
Magazinele bauMax au o suprafata de vanzare de 10.000 de metri patrati si expun aproximativ 30.000 de articole. Cea mai mare unitate a retelei este la Targu-Mures, avand in plus 2.000 de metri patrati pentru sistemul de achizitionare drive-in. Cel mai mare distribuitor de materiale de constructii din Transilvania, Ambient SRL, cu afaceri de 170 de milioane de euro, intentioneaza
sa deschida circa 2-3 magazine anual.
Ambient are centre de vanzare in Sibiu, Targu-Mures, Cluj-Napoca, Bistrita, Alba-Iulia, Medias, Nasaud, Deva, Baia Mare si Sighisoara, cu suprafete
comerciale cuprinse intre 14.000 si 26.000 de metri patrati. Grupul Ambient a fost infiintat in 1993, are capital integral romanesc si este proprietatea omului de afaceri Ioan Ciolan din Sibiu.
Un alt jucator de pe piata de briolaj, reteaua franceza de magazine de bricolaj Bricostore, intentioneaza sa deschida anul acesta inca doua magazine in orasele Targoviste si Pitesti, prin investitii de 20 de milioane de euro. Compania are in prezent sapte unitati pe piata locala si a realizat anul trecut afaceri de 142 de milioane de euro, in crestere cu 70% fata de anul precedent.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels