Business Internaţional

Activitatea operatorilor aerieni europeni se restrange

25.03.2003, 00:00 16

Companiile europene de transport aerian ar putea fi nevoite sa isi reduca si mai mult numarul de curse si sa renunte la o mare parte din salariati, in cursul acestei saptamani, in contextul in care traficul scade din cauza razboiului, iar analistii estimeaza pierderi considerabile, relateaza Reuters.
Valul de disponiblizari remarcat in intreaga lume semnaleaza ingrijorarea care a cuprins industria aeriana, companiile anticipand cea mai grava criza din istorie, cu sanse de redresare dupa anul 2004.
Turkish Airlines a anuntat, luni, ca traficul de pasageri si numarul de rezervari s-a injumatatit in aceste zile, fata de perioada similara a anului trecut, din cauza declansarii razboiului din statul vecin, Irak.
Compania a anulat, deja, cateva curse interne mai putin profitabile si a suspendat zborurile catre Kuweit si Bahrain. Reprezentantii Turkish Airlines au precizat ca operatorul intentioneaza sa renunte si la alte relatii interne si internationale.
Swiss International Air Lines isi va prezenta, marti, rezultatele aferente anului 2002, cand a inregistrat pierderi considerabile. Analistii apreciaza ca operatorul elvetian poate evita colapsul financiar numai printr-o suplimentare a numarului de disponibilizari anticipate, de 700 de locuri de munca.
"Cea mai mare aglomerare de personal este in randul companiilor aeriene europene, ceea ce impune majorarea preturilor", aprecia Andre Dose, directorul executiv al Swiss International, in luna februarie.
Cotatiile companiilor aeriene au inceput saptamana in scadere la bursele europene, cele mai mari pierderi fiind inregistrate de British Airways (-3,2%), operatorul olandez KLM (-3,34%) si grupul german Lufthansa (-2,44%).
Pe de alta parte, rivalii americani au avansat semnificativ pe pietele din Statele Unite, la sfarsitul saptamanii trecute, cea mai importanta crestere fiind obtinuta de actiunile AMR Corp. (Aa€š36%). Grupul controleaza cel mai mare operator aerian din lume, American Airlines.
Inrautatirea conditiilor de activitate ar putea determina agentiile de evaluare financiara sa retrogradeze calificativele acordate companiilor de profil.
Saptamana trecuta, Standard & Poor's a atras atentia asupra cresterii sustinute a preturilor la combustibil, in pofida relaxarii remarcate recent.
La randul lor, analistii de la Moody's Investors Service au avertizat ca ar putea revizui in sens negativ ratingul privind datoriile British Airways (BA), care se ridica la aproape un miliard de dolari.
"Cursele BA care traverseaza nordul Oceanului Atlantic - o sursa importanta de profit pentru compania britanica - sunt in acest moment afectate semnificativ de prudenta pasagerilor, care se tem pentru siguranta lor", se arata intr-un comunicat al agentiei mentionate.
KLM este unul dintre operatorii europeni care va renunta la cel mai mare numar de curse, urmand sa isi diminueze activitatea cu sapte procente, comparativ cu anul trecut.
Masurile anticipate de companiile europene coincid cu cele anuntate de rivalii americani si asiatici, in contextul in care Asociatia Internationala de Transport Aerian (IATA) se asteapta la o diminuare a traficului de 15-20% si la pierderi suplimentare de zece miliarde de dolari, pe fondul razboiului.
Incepand cu anul 2001, activitatea industriei aeriene a fost afectata de scumpirea combustibililor si de cresterea costurilor aferente politelor de asigurare si intaririi masurilor de securitate.
In plus, companiile traditionale au intrat in concurenta cu operatorii care practica tarife reduse, cum sunt Southwest Airlines (Statele Unite) si easyJet (Europa).
La sfarsitul saptamanii trecute, grupul american Northwest Airlines a anuntat ca va disponibiliza un numar de 4.900 de salariati, repezentand aproape 11% din personalul avut in evidenta.
Decizia survine unor masuri similare luate de grupurile United Airlines si Continental din Statele Unite, Air Canada si Qantas Airways (Australia).
Desi o parte din reducerile de personal anuntate erau deja planificate, reprezentanstii United Airlines si Northwest au invocat razboiul din Irak ca fiind principalul motiv. Mediafax

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO