Business Internaţional

Turbulentele de pe pietele financiare ameninta General Motors

14.04.2008, 20:00 13

Intr-un interviu acordat revistei Fortune la sfarsitul anului trecut, Rick Wagoner, presedinte si CEO al GM, arata ca se teme ca rezultatele producatorului auto ar putea fi afectate de unii factori externi.
Wagoner se gandea in acel moment la factori care au impact asupra intregii economii: pretul petrolului, cresterea preturilor la marfuri si la otel, posibilitatea unei recesiuni, scrie CNN Money. Acesti factori, care scapa controlului GM, au in prezent un impact chiar mai mare decat cel asteptat de Wagoner.
In combinatie cu criza de pe piata rezidentiala, criza subprime si a pietelor de credit, acestia l-ar putea pune in incurcatura chiar si pe cel mai bine pregatit CEO.
Totusi, a invata cum sa abordeze factorii macroeconomici face parte din sarcina unui CEO, iar Wagoner nu se plange in aceasta privinta.
Totusi, exista alte evenimente pe care nu avea cum sa le anticipeze si pe care nu le poate controla care l-ar putea pune pe jar. Combinate, acestea ar putea pune in pericol refacerea fragila a GM.
Mai intai, producatorul de com-ponente Delphi a ramas prins in faliment timp de aproximativ 30 de luni.
Cel mai recent plan al sau de restructurare s-a prabusit saptamana trecuta dupa ce cel mai mare actionar al sau si investitor important, Appaloosa Management, s-a retras dintr-un acord de injectare a pana la 2,55 miliarde de dolari in cadrul companiei. GM se oferise sa plateasca peste 2 miliarde de dolari pentru a repune Delphi pe picioare, iar acum incearca sa determine cat va mai trebui sa ofere pentru a redresa Delphi.
Un alt eveniment este greva de la American Acle, un alt furnizor important al General Motors, care a intrat in cea de-a doua luna. Productia pierduta in urma grevei va afecta serios veniturile GM in primul si al doilea trimestru.
Mai apoi, in ciuda unei refaceri complete a liniei sale de produse, vanzarile Saturn sunt extrem de slabe, aflandu-se in scadere cu 28,8% in luna martie. Wagoner si alti directori GM s-au aratat inflexibili in intentia de a mentine pe linia de plutire toate cele
7 marci nord-americane ale companiei in ciuda scaderii cotei de piata a producatorului auto. Acestia ar putea fi nevoiti sa reconsidere cazul Saturn.
GM mizeaza pe aparitia modelului compact Astra in ceea ce priveste imbunatatirea rezultatelor Saturn. Insa Astra nu reprezinta mai mult decat un Opel german refacut pentru cumparatorii americani.
Astra ar putea intampina dificultati in ceea ce priveste atragerea de cumparatori americani si s-ar putea sa nu fie automobilul care va salva Saturn.
In plus, iar GM nu spune acest lucru, compania ar putea iesi in pierdere cu fiecare unitate Astra vanduta. Automobilele Astra sunt construite in Belgia, unde muncitorii sunt platiti in euro.
Aceasta combinatie de factori ar putea avea drept rezultat o situatie care s-ar putea dovedi dificila chiar si pentru cele mai solide companii, cu atat mai mult pentru GM.
Rabdator si metodic, Wagoner a petrecut ani de zile creand premisele acordului istoric semnat in 2007 cu privire la costurile legate de sanatate si munca cu United Auto Workers.
In ultimul timp, GM incearca sa priveasca dincolo de actualele probleme catre anii 2010, 2011, cand se va materializa efectul contractului incheiat cu UAW. Totusi, cine stie ce alte evenimente externe s-ar putea produce pana atunci? Cu numai sase luni in urma, actiunile GM erau tranzactionate la peste 43 de dolari pe actiune. Astazi, valoarea acestora a scazut cu mai mult de jumatate. Investitorii par sa se fi saturat de dificultatile intampinate de GM.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO