Companii

Analiză ZF. Radiografia economiei în 2022, un an marcat de inflaţie record şi război la graniţă: energia, turismul şi HoReCa, lideri la creşteri. Doar cinci din 60 de sectoare, pe minus

Analiză ZF. Radiografia economiei în 2022, un an marcat...

♦ Toate companiile din economie au raportat anul trecut o cifră de afaceri cumulată de 2.422 mld. lei, cu 16% mai mare decât în 2021 ♦ Avansul este astfel în linie cu inflaţia anunţată de INS ♦ Doar 22 de sectoare majore din economie au evoluat mai bine ca mediul de business în ansamblul său, raportând creşteri ce depăşesc 16% şi ajung până la 114% ♦ Cinci industrii au avut în 2022 un an mai slab decât în 2021, în timp ce 33 de ramuri ale economiei au continuat să crească, dar sub inflaţie, semn că doar scumpirile le-au ţinut pe plus.

Sectorul energiei în ansamblul său, transporturile pe apă, agenţiile de tu­rism, HoReCa, comerţul cu carbu­ranţi şi serviciile de depozitare se numără printre sectoarele econo­mice cu cea mai bună evoluţie în 2022, un an marcat de războiul de la graniţă, de inflaţia re­cord, de majorările de dobânzi şi de problemele de pe lanţul de aprovizionare.

Prezenţa unor industrii legate de domeniul mare al energiei pe toate treptele podiumului, respectiv industria extractivă şi serciciile co­ne­xe, fabricarea produselor de cocserie şi a produ­selor obţinute din prelucrarea ţiţeiului şi pro­duc­ţia şi furnizarea de energie, nu reprezintă o surpriză. În 2022, preţul la energie a explodat după ce Rusia a invadat Ucraina, eveniment ce a făcut ca relaţiile de natură geopolitică să fie remaniate, iar alimentarea cu gaze a Europei să fie pusă sub semnul întrebării. Între timp lucrurile s-au calmat după ce autorităţile din toate ţările au luat măsuri - în România fiind vorba de plafonarea preţului -, dar chiar şi aşa, 2022 a fost un an extrem de bun pentru cei mai mulţi actori din energie, care au marcat profi­turi record şi creşteri masive de cifră de afaceri.

Similară a fost situaţia şi pe piaţa de carburanţi, unde preţurile au luat-o puternic în sus. Acest fapt nu a temperat însă consumul, încasările actorilor din sectorul „Comerţ cu amănuntul al carburanţilor“ crescând cu aproape 42% anul trecut versus 2021.

Evoluţia vine şi ca urmare a faptului că în 2022 au fost ridicate toate restricţiile impuse în pandemie, astfel că oamenii au putut să circule liber, să iasă în oraş, să călătorească. Apetitul pentru astfel de activităţi este evident şi din ana­liza evoluţiilor altor sectoare relevante pentru con­text şi anume HoReCa (Ă26,9%) şi agenţii de turism (50%). Aceste industrii au fost printre ce­le mai afectate de pandemia de COVID-19. Ast­fel, datele arată că sectoarele care s-au pră­buşit în timpul crizei sanitare au explodat în 2022.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO