Companii

Bancnote verzi contra hartie moale

11.07.2001, 00:00 35


Pe o piata a produselor de hartie "casnica" - hartie igienica, servetele si prosoape de hartie - de peste 22 de milioane de dolari "se bat" din ce in ce mai multi concurenti: de la suedezi, trecand prin moldoveni pana la greci.

A cincea companie elena de profil, Komotini Paper Mill, intentioneaza sa investeasca pana la sfarsitul acestui an peste un milion de dolari intr-o unitate de productie pe plan autohton, a declarat pentru Ziarul Financiar Theodoros Smyrloglou, project manager Komotini.

In primavara acestui an, firma suedeza SCA Hygiene Products, care vinde produsele marca Zewa, si-a anuntat interesul de a investi peste 10 milioane de dolari intr-o unitate de productie locala.

In acelasi timp, producatorii autohtoni din domeniu isi imbunatatesc oferta: Vrancart Focsani, cel mai mare producator local, a intrat in 2001 in supermarket-uri cu hartie igienica ambalata in sacose, cu coduri de bare, ca urmare a unei investitii de peste 1 milion de dolari.

Investitiile pe care Komotini intentioneaza sa le faca in Romania, cel mai probabil in Ilfov, sunt din surse proprii ale companiei, sustine Smyrloglou.

Pentru primul an de activitate in Romania, Komotini estimeaza o cifra de afaceri de 1 milion de dolari.

Pentru inceput, fabrica va avea circa 20 de angajati, dar numarul se va dubla odata cu cresterea productiei.

Komotini Paper Mill a avut in 2000 o cifra de afaceri de 4 miliarde de drahme (aproximativ 10 milioane de dolari), in crestere cu 30% fata de 1999.

Romania a devenit in ultimii ani o tinta favorita pentru investitorii eleni: RomTelecom, Chipita, Best Foods, Sicomed, Loulis, Romsar, grupul financiar Alpha Bank Romania, M.J. Maillis, Interamerican sau Garanta sunt printre cei mai mari.


Piata hartiei igienice a intrat in vizorul grecilor

A cincea companie elena din domeniul fabricarii hartiei si produselor din hartie - hartie igienica, servetele, prosoape de hartie- Komotini Paper Mill, va investi pana la sfarsitul acestui an peste un milion de dolari intr-o unitate de productie in Romania, a declarat pentru Ziarul Financiar Theodorus Smyrloglou, project manager in cadrul Komotini.

Deocamdata, Komotini examineaza mai multe optiuni referitoare la modalitatea de a produce local. "Luam in considerare mai multe fabrici care exista deja in Romania, dar cred ca pana la urma vom prefera sa construim o fabrica proprie. Acum asteptam studiile de fezabilitate", spune Smyrloglou.

Firma de consultanta angajata este IKKP Rokas&Parteners. "Komotini examineaza de mai bine de un an piata din Romania.

Fiind a cincea companie ca marime, in domeniu, din Grecia, este interesata sa se extinda in regiunea balcanica. Romania li se pare cea mai potrivita optiune, din cauza potentialului pietei", mentioneaza Panos Manolopoulos, director general IKKP Rokas&Parteners.

Tot el a mai mentionat ca unul din motivele pentru care firma greceasca a ales sa se extinda in Romania este valoarea pietei de consum al hartiei "casnice" (servetele, hartie igienica sau prosoape de hartie), estimata la 22 de miloane de dolari anual.

Manolopoulos a adaugat ca nivelul scazut al salariilor nu a fost un factor foarte important in alegerea Romaniei ca locatie pentru extinderea afacerii.

"Produsele noastre nu se vor adresa exclusiv pietei din Romania, ci vrem sa exportam in tarile vecine. Volumul produselor exportate nu este inca definitiv, dar luam in considerare tari ca Moldova, Bulgaria si Ungaria", a mai adaugat Smyrloglou.

Tot el a mai spus ca investitia pe care Komotini o va realiza in Romania este strategica, pentru ca va acoperi un teritoriu destul de larg din aceasta zona a Europei. Este mult mai convenabil sa exportam din Romania catre tarile vecine, in loc sa aducem toate produsele din Grecia".

In acest moment, pe piata romaneasca sunt prezente produse Komotini - marca "Elina" - prin intermediul unor firme de import si distributie, dar reprezentantii companiei nu au specificat care sunt acestea.

"Nu intentionam sa ne construim o retea proprie de distributie, ci vom continua sa lucram cu firmele cu care avem deja contracte", a mentionat Smyrloglou.

Pe piata din Romania, produsele companiei Komotini vor concura, in general, cu produse din import, tip Zewa sau Monte Bianco.

In Romania, decizia de cumparare a hartiei igienice este influentata in principal de pret. Desi nu exista studii de piata oficiale referitoare la piata totala a produselor de hartie igienica, se poate observa ca cele mai cautate sunt cele fabricate autohton.

Intre producatorii autohtoni, lider de piata este Vrancart, care in 2001 a intrat in supermarket-uri cu hartie igienica de calitate mai buna, urmare a investitiilor de peste 1 milion de dolari realizate in ultimul an.

Hartia Vrancart, este ambalata in pungi, cu coduri de bare, ceea ce reprezinta o premiera in randul producatorilor locali.

Pe piata hartiei de toaleta, unde, la nivelul anului trecut, Vrancart era lider de piata cu 30% si are ca tinta o cota de 35% in 2001, mai activeaza COMCEH Calarasi cu 15% din piata, PETROCART Piatra Neamt care detine 13%, CELOHART Zarnesti, care are 11%. Restul pietei se divide intre CAHIRO Scaieni cu 8%, Letea Bacau care detine 7% si alti competitori care mai au de impartit 16% din piata.

In primavara acestui an, si SCA Hygiene Products, companie suedeza producatoare de produse igienice din hartie si-a anuntat intentia de a produce pe plan local. Compania e interesata sa preia o unitate de productie romaneasca, dar deocamdata compania nu a anuntat daca se afla in stadii avansate de discutii cu parteneri romani.

Investitiile estimate pentru modernizarea unei fabrici romanesti, astfel incat sa fie conforma cu standardele companiei SCA Hygiene, au o valoare cuprinsa intre 10 si 15 mil. de dolari.


Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels