Companii

Daewoo, intre Chevrolet si Daewoo

29.09.2003, 00:00 17

GM Daewoo, compania formata anul trecut de grupul american General Motors si creditorii producatorului coreean Daewoo Motor,  a decis sa-si vanda masinile sub marca Chverolet, asa incat despre strategia sa de distributie pentru piata est-europeana se poate spune ca totul este clar. Insa in privinta producatorilor din aceasta zona care apartin inca grupului coreean Daewoo Motor lucrurile sunt inca invaluite intr-un strat gros de ceata.
La fel se prezinta situatia  si pe piata locala, unde Daewoo Motor detine 51% din actiunile producatorului Daewoo Automobile Romania. Fabrica de la Craiova nu a intrat in atentia producatorului american General Motors, care a cumparat in toamna anului trecut o parte dintre fabricile Daewo Motor, si mai are dreptul sa produca masini sub marca Daewoo pana in 2005.
Pe buzele tuturor sta insa intrebarea "ce se va intampla cu Daewoo Automobile Romania dupa 2005" ?
Pe fondul acestei incertitudini, Autoritatea pentru Privatizare, care detine 49% din actiunile fabricii a inceput sa exercite presiuni pentru ca GM Daewoo sa elaboreze o strategie referitoare la societatea Daewoo Automobile Craiova.
"Incercam in continuare si presam, intr-un mod rezonabil, ca atat partenerul coreean, cat si cumparatorul sau, General Motors, sa defineasca o strategie privind Daewoo Craiova", a spus presedintele APAPS, Ovidiu Musetescu. Potrivit acestuia, situatia uzinei de la Craiova este, in prezent, "una complicata".
Oficialii Daewoo Automobile Romania confirma accelerarea demersurilor.
"Este pentru prima data cand se poate spune ca au loc discutii in mod direct intre partile implicate. Nu stiu care va fi rezultatul final, insa acum s-a depasit blocajul care se inregistra in urma cu ceva timp si dialogul se realizeaza in mod direct", a spus Valeriu ?ones, director de relatii publice la Daewoo Automobile Romania.
Ministrul pentru coordonarea Secretariatului General al Guvernului, aerban Mihailescu, a declarat la randul sau recent ca grupul sud-coreean Daewoo Motor va definitiva, pana la sfarsitul acestui an, o strategie privind fabrica de la Craiova unde este actionar. El a precizat ca reprezentantii General Motors sunt hotarati sa continue cooperarea cu Daewoo Automobile Romania, prin furnizarea de componente si piese de schimb, inclusiv pentru modele noi de autoturisme.
General Motors, Daewoo Motor si Korea Development Bank, care actioneaza in numele creditorilor Daewoo Motor, au anuntat, in octombrie 2002, transferul unei parti din activele constructorului de automobile sud-coreean catre o noua societate - GM Daewoo Auto & Technology Co. (GM DAT).
Actionariatul GM Daewoo este format din GM, Suzuki Motor (Japonia), Shanghai Automotive Industry Corp. - SAIC (China) si creditorii Daewoo Motor.
Compania opereaza doua centre de productie in Coreea de Sud si o fabrica in Vietnam. De asemenea, societatea mixta detine opt centre de vanzare din strainatate, dintre care sapte in Europa si una in Puerto Rico, precum si un centru de productie de componente in Olanda. Uzinele Daewoo din Polonia, Ucraina si Romania nu au fost incluse in acordul de vanzare.
Saptamana trecuta, GM Daewoo a anuntat ca va folosi pentru Romania denumirea Chevrolet pentru modelele produse in cadrul fabricilor din Coreea de Sud. Mutarea va fi continuata apoi pentru aproape pietele din Europa de Est, precum Polonia, Bulgaria, Ucraina sau Turcia.
Explicatia pentru aceasta mutare este relativ simpla. "Vechea denumire Daewoo si noul GM Dawoo nu sunt suficient de diferite. Este mai bine sa folosim marca Chevrolet pe pietele in care Daewoo nu a intrat deocamdata", spuneau la momentul repsectiv oficialii GM Daewoo.
Pentru inceput, GM Daewoo va comercializa in acest an in Romania trei modele - Kalos, Nubira si Evanda - toate sub marca Chevrolet. De anul viitor va fi comercializat si monovolumul Tacuma, iar din primavara anului viitor modelul Lacetti.
ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO