Companii

O afacere ambalata in 60 de milioane de euro pe an

O afacere ambalata in 60 de milioane de euro pe an

Printre clientii producatorilor de ambalaje flexibile se numara zeci de companii din industria alimentara

10.10.2007, 17:56 384

Numarul mare de companii multinationale, dezvoltarea marilor lanturi de retail, aderarea la Uniunea Europeana si accesul pe pietele externe sunt cativa dintre factorii pe care jucatorii din acest sector mizeaza ca le vor implusiona vanzarile in urmatorii ani.
Productia de ambalaje a inregistrat in Romania o crestere de 9,4% in ultimii cinci ani, iar pentru urmatorii cinci se estimeaza ca productia aproape se va dubla, potrivit datelor principalilor jucatori.
Piata autohtona de ambalaje flexibile este estimata la aproximativ 15.000 de tone pe an, iar valoric la aproximativ 60 mil. euro pe an, din totalul acestei cantitati abia 25% reprezinta productia autohtona, restul de 75% fiind adusa din import.
In acest moment, productia autohtona de ambalaje flexibile este impartita de aproximativ zece jucatori, acestia investind anual in dezvoltarea si modernizarea capacitatilor de productie pentru a face fata cererilor care cresc.
Un jucator important pe piata de ambalaje flexibile este compania Print Pack din Bucuresti, investitie cu capital francez, care anul trecut a realizat o cifra de afaceri de 5 mil. euro, iar pentru acest an conducerea companiei estimeaza o crestere la nivelul cifrei de afaceri de 30% fata de anul trecut. Potrivit oficialilor companiei, portofoliul de clienti al Print Pack include 40 de firme din industria alimentara.
"Evolutia estimata este generata de cresterea capacitatilor de productie, care in acest moment sunt de aproximativ 120 de tone pe luna. Portofoliul de clienti nu se va modifica semnificativ anul acesta, strategia noastra in acest moment fiind sa dezvoltam colaborarile pe care le avem deja, pe fondul cererii sporite", a declarat Dragos Ficiu, director de marketing al companiei.
Tocmai de aceea proiectele de dezvoltare ale firmei pentru 2007 sunt orientate in principal inspre dezvoltarea capacitatilor de productie, compania alocand in aceasta directie un buget de aproximativ 2,7 mil. euro.
"In urma acestor investitii capacitatile de productie se vor dubla si vor ajunge la 240 de tone pe luna. Piata de ambalaje este in crestere, iar dupa integrarea europeana unii concurenti au disparut deoarece nu aveau facilitati de lucru la standardele cerute, astfel ca pentru a face fata cererii trebuie sa ne dezvoltam", a precizat Dragos Ficiu.
Acesta a mai spus ca in contextul dublarii capacitatilor de productie numarul de angajati va creste cu cel putin 15 oameni, Print Pack lucrad in prezent cu 40 de angajati. Potrivit informatiilor furnizate de conducerea companiei, Print Pack detine o cota de aproximativ 50% pe piata ambalajelor flexibile imprimate prin rotogravura.
Compania activeaza pe piata de ambalaje flexibile din 1997, initial fiind doar importator. In anul 2000 a fost achizitionata prima masina de imprimat roto, iar anul trecut cea de-a doua. Print Pack are capital integral privat, actionarii fiind de origine franceza.
O alta modalitate pe care companiile din domeniul ambalajelor au abordat-o in ultimul timp, pentru a fi competitive pe aceasta piata, a fost asocierea cu parteneri internationali din domeniu, care pot sa sustina dezvoltarea viitoare a firmei.
Un exemplu in acest caz este compania Tiger Somes din Dej, care la inceputul acestui an a vandut divizia de ambalaje flexibile grupului ceh OTK, specializat in productia de ambalaje si etichete.
"Initial am cautat un investitor financiar care sa sustina dezvoltarea viitoare a companiei, dar in final am optat pentru un investitor care are acelasi domeniu de activitate", a declarat Mircea Itu, director executiv Tiger Somes.
Prin achizitia Tiger Somes, grupul ceh a intrat pe piata romaneasca, fiind interesat numai de divizia de ambalaje flexibile, cealalta divizie, specializata pe productia de hartie innobilata cu polietilena, ramanand in portofoliul firmei din Dej. Reprezentantii OTK Group nu au dorit sa faca publica valoarea tranzactiei, dar au precizat ca suma platita pentru divizia de ambalaje a fost de ordinul milioanelor de euro.
Initial OTK intentiona sa deruleze in Romania o investitie greenfield, ulterior conducerea a stabilit ca va achizitiona o companie deja existenta.
"A fost relativ usor sa ne decidem pentru compania din Dej, deoarece pe piata din Romania exista in acest moment putini producatori de ambalaje flexibile care sa lucreze cu tehnologia ceruta de noi", a declarat pentru ZF Transilvania Petr Ryska, general manager al OTK Group.
Acesta a mai spus ca un alt motiv care a stat la baza deciziei de a achizitiona o parte din Tiger Somes a fost faptul ca firma avea pe langa un actionariat roman, unul italian, ceea ce i-a oferit mai multa credibilitate.
"Suntem incantati de achizitia facuta, de aceea vrem sa pastram totul asa cum este, adica sa mergem mai departe cu aceeasi conducere si cu aceiasi angajati. Specializarea oamenilor este buna, insa intentionam sa facem transfer de know-how, astfel ca unii angajati din productie vor merge in Cehia , iar unii din Cehia vor veni aici", a precizat Petr Ryska.
Divizia achizitionata de OTK Group a realizat anul trecut o cifra de afaceri de 3 mil. euro, valoarea totala a acestui indicator pentru Tiger Somes fiind de 10,2 mil. euro, in crestere cu 20% fata de 2005. Conducerea OTK Group si-a anuntat intentia ca in maximum cinci ani sa tripleze cifra de afaceri a diviziei achizitionate recent in cadrul Tiger Somes.
"Divizia de ambalaje flexibile inregistreaza cele mai insemnate cresteri in cadrul grupului OTK si estimam ca se va intampla acelasi lucru si pe piata din Romania. In plus, avem un avantaj important dat de faptul ca dupa achizitia Tiger Somes avem un portofoliu de clienti combinat, adica lucram atat pentru companii mai mici, cat si pentru concerne internationale", a declarat Petr Ryska.
Potrivit lui Ryska, anul trecut divizia de ambalaje flexibile a realizat o treime din vanzarile grupului, care in 2006 s-au cifrat la 50 de milioane de euro.
"Acesta este cel mai bun moment pentru a intra pe piata din Romania deoarece concurenta nu este foarte mare in prezent. Intentia noastra este sa devenim lider pe piata europeana de ambalaje, iar strategia abordata este bazata pe achizitii de companii care sunt deja prezente pe pietele pe care noi vrem sa intram", a mai spus Petr Ryska.
Managerul general al OTK Group a spus ca grupul ceh va fi obligat sa continue investitiile la Dej, datorita evolutiei pietei. "In 2-3 ani vom fi nevoiti sa investim in noi tehnologii, deoarece piata de ambalaje flexibile este in continua dezvoltare", a precizat Petr Ryska. In opinia acestuia, acum este cel mai bun moment pentru a intra pe piata romaneasca, in conditiile in care majoritatea clientilor grupului sunt deja prezenti aici. "Afacerile noastre cu Romania s-au concretizat pana acum in exporturi, valoarea totala a acestora fiind de aproximativ 3 milioane de euro anual. Pe viitor vrem sa pastram colaborarile cu clientii pe care Tiger Somes ii avea si in plus intentionam sa dezvoltam portofoliul de clienti", a mai spus Ryska.
Compania Tiger Somes s-a infiintat in 1992 ca o societate mixta romano-italiana, avand ca obiecte principale de activitate producerea hartiei cu polietilena, precum si realizarea ambalajelor fixe. Pentru dezvoltarea afacerii, producatorul dejean a achizitionat in 2001 un teren de 3,8 hectare. Constructia greenfield si dotarea cu utilaje a insemnat o investitie de 2,8 mil. euro.
Actionariatul Tiger Somes este format din Valentino Fornaroli, care detine direct si indirect 72% din actiuni, Adrian si Mircea Itu, cu 24%, restul de 4% fiind impartite intre alti doi oameni de afaceri italieni.
OTK Group este specializat in productia de ambalaje flexibile, etichete grafice, etichete autoadezive, precum si ambalaje de mici dimensiuni destinate in special industriei farmaceutice. Actionarul majoritar al OTK Group este grupul ceh SPG, care deruleaza activitati de servicii financiare, investitii imobiliare, dar si investitii industriale.
OTK Group detine trei fabrici in Cehia, una in Romania, iar peste cateva luni va incheia un joint-venture si in Rusia. Grupul a inregistrat anul trecut o cifra de afaceri de 50 de milioane de euro, iar din 1995 pana in prezent OTK a investit peste 30 mil. euro in Cehia.
In acest moment cei mai importanti investitori din Romania in domeniul ambalajelor flexibile sunt firmele grecesti, italiene si turce, principalele companii care detin capacitati de productie pe piata locala fiind Malvina Bucuresti, Artema Plast Ploiesti, Asas Bucuresti si Rodata Constanta.


Concurenta pe piata de ambalaje flexibile
Valoarea pietei se apropie de 60 de mil. euro pe an;
25% din piata este reprezentata de productia autohtona, restul de 75% fiind adusa din import;
Cei 25% se impart intre 10 jucatori;
In acest moment cei mai importanti investitori din Romania in domeniul ambalajelor flexibile sunt firmele grecesti, italiene si turce;
Principalele companii care detin capacitati de productie pe piata locala sunt Malvina Bucuresti, Artema Plast Ploiesti, Asas Bucuresti si Rodata Constanta;
Asocierea cu parteneri internationali pentru sustinerea dezvoltarii incepe sa fie agreata si de producatorii locali.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels