Companii

Radiografia unei insolvenţe: Lanţul de magazine Spar

Radiografia unei insolvenţe: magazinele Spar

Autor: Cristina Roşca

05.06.2011, 23:51 2890

Lanţul de magazine Spar, cel care a dat tonul insolvenţelor dinretail în 2009, a avut anul trecut afaceri de numai 10 milioane deeuro pe piaţa locală, de patru ori mai mici decât în 2008, cel maibun an pentru companie.

Acestea sunt printre primele informaţii publice după ce înurmă cu circa doi ani reţeaua intra în insolvenţă la cerereaoperatorului local al acesteia, Spar SRL din Arad.

La momentul intrării în insolvenţă Spar era unul dintre cei maimari retaileri alimentari români, cu afaceri de 44 mil. euro în2008 şi peste 20 de magazine.

Pariul pe retailul modern a fost pierdut însă de mai multeafaceri româneşti, reţeaua de hipermarketuri Pic şi reţeaua desupermarketuri Trident intrând de asemenea în insolvenţă.

Retailerul olandez Spar International a intrat pe piaţa dinRomânia în 2005 prin intermediul companiei locale Spar SRL deţinutăde fraţii Ioan şi Floare Cuc din Arad, care mai deţin şi firma dedistribuţie Astral Impex, aflată la rândul său în insolvenţă.Fraţii Cuc au deschis primul magazin Spar în 2006 prin licenţa deoperare luată de la com­pania-mamă. În mai puţin de trei ani ceidoi oameni de afaceri au deschis 21 de unităţi. Dacă pe­rioa­da deboom le-a permis fraţilor Cuc să des­chi­dă magazine pe bandărulantă, odată cu criza financiară procesul de expansiune a frânatbrusc.

Mai mult, criza a determinat operatorul local al Spar să închidămagazine, iar până la fi­na­lul lui 2009 reţeaua a închis şaptemagazine şi a pierdut circa 60% din rulaje, raportând o ci­fră deafaceri de 18 milioane de euro în acel an. Cei doi acţionari aiSpar au deschis sin­guri procedura de reorganizare a reţelei desuper­marketuri în luna august 2009, la mai puţin de un an de laîncheierea fără rezultat a ne­gocierilor de vânzare a companieicătre un fond străin de investiţii.

În aceste condiţii trendul închiderilor de ma­gazine a continuatşi în 2010, când au fost închise alte şapte magazine. În Româniamai există în prezent doar şapte magazine.

"Spar România a traversat o perioadă dificilă în care vânzărileau scăzut la 10 mi­lioa­ne de euro. Numărul de magazine a scăzut deasemenea de la 14 la 7. Ne aşteptăm să im­ple­men­tăm o nouăstructură Spar în România prin care să dezvoltăm reţeaua demagazine", spun reprezentanţii companiei-mamă în ra­portulanual.

În România fraţii Cuc au cedat anul trecut ul­timele lor zecemagazine Spar de pe piaţa lo­cală competitorilor de la Billa şiProfi şi unor fran­cizaţi care urma să le opereze sub acelaşibrand. Reprezentanţii Spar SRL din Arad spuneau în urmă cu circa unan că Spar SRL nu mai operează magazine, ci acordă franciza Spar.La momentul respectiv existau trei fran­cizaţi. În aceeaşiperioadă, în state precum Ungaria lanţul Spar era cel care făceaachi­zi­ţiile şi cumpăra magazine ale lanţului Plus Dis­count.

Potrivit raportului financiar pe 2010 Ro­mânia este a doua ceamai slabă ţară ca re­zul­tate după Nigeria, care cu un singurma­gazin a adus grupului olandez aproape trei mi­lioane de euro. Înmedie, fiecare dintre cele şapte ma­gazine din România are vânzăride 1,4 mi­lioane de euro.

Vânzările la nivel de grup au crescut cu 4,5% anul trecut, la29,8 miliarde de euro. Spar este prezentă în peste 30 de ţări.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO