Lanţul de magazine Spar, cel care a dat tonul insolvenţelor dinretail în 2009, a avut anul trecut afaceri de numai 10 milioane deeuro pe piaţa locală, de patru ori mai mici decât în 2008, cel maibun an pentru companie.
La momentul intrării în insolvenţă Spar era unul dintre cei maimari retaileri alimentari români, cu afaceri de 44 mil. euro în2008 şi peste 20 de magazine.
Pariul pe retailul modern a fost pierdut însă de mai multeafaceri româneşti, reţeaua de hipermarketuri Pic şi reţeaua desupermarketuri Trident intrând de asemenea în insolvenţă.
Retailerul olandez Spar International a intrat pe piaţa dinRomânia în 2005 prin intermediul companiei locale Spar SRL deţinutăde fraţii Ioan şi Floare Cuc din Arad, care mai deţin şi firma dedistribuţie Astral Impex, aflată la rândul său în insolvenţă.Fraţii Cuc au deschis primul magazin Spar în 2006 prin licenţa deoperare luată de la compania-mamă. În mai puţin de trei ani ceidoi oameni de afaceri au deschis 21 de unităţi. Dacă perioada deboom le-a permis fraţilor Cuc să deschidă magazine pe bandărulantă, odată cu criza financiară procesul de expansiune a frânatbrusc.
Mai mult, criza a determinat operatorul local al Spar să închidămagazine, iar până la finalul lui 2009 reţeaua a închis şaptemagazine şi a pierdut circa 60% din rulaje, raportând o cifră deafaceri de 18 milioane de euro în acel an. Cei doi acţionari aiSpar au deschis singuri procedura de reorganizare a reţelei desupermarketuri în luna august 2009, la mai puţin de un an de laîncheierea fără rezultat a negocierilor de vânzare a companieicătre un fond străin de investiţii.
În aceste condiţii trendul închiderilor de magazine a continuatşi în 2010, când au fost închise alte şapte magazine. În Româniamai există în prezent doar şapte magazine.
"Spar România a traversat o perioadă dificilă în care vânzărileau scăzut la 10 milioane de euro. Numărul de magazine a scăzut deasemenea de la 14 la 7. Ne aşteptăm să implementăm o nouăstructură Spar în România prin care să dezvoltăm reţeaua demagazine", spun reprezentanţii companiei-mamă în raportulanual.
În România fraţii Cuc au cedat anul trecut ultimele lor zecemagazine Spar de pe piaţa locală competitorilor de la Billa şiProfi şi unor francizaţi care urma să le opereze sub acelaşibrand. Reprezentanţii Spar SRL din Arad spuneau în urmă cu circa unan că Spar SRL nu mai operează magazine, ci acordă franciza Spar.La momentul respectiv existau trei francizaţi. În aceeaşiperioadă, în state precum Ungaria lanţul Spar era cel care făceaachiziţiile şi cumpăra magazine ale lanţului Plus Discount.
Potrivit raportului financiar pe 2010 România este a doua ceamai slabă ţară ca rezultate după Nigeria, care cu un singurmagazin a adus grupului olandez aproape trei milioane de euro. Înmedie, fiecare dintre cele şapte magazine din România are vânzăride 1,4 milioane de euro.
Vânzările la nivel de grup au crescut cu 4,5% anul trecut, la29,8 miliarde de euro. Spar este prezentă în peste 30 de ţări.
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels