Cele 12 reţele de comerţ modern au continuat anul trecut să deschidă magazine, în special supermarketuri şi magazine de proximitate, ajungând la un total de aproape 1.500 de unităţi la finalul lui 2014. Lanţurile de cash & carry, hipermarketuri, supermarketuri, magazine de proximitate şi discount au ajuns astfel să controleze mai bine de 55% din tot comerţul cu dominantă alimentară din România, o piaţă de circa 80 mld. lei (18 mld. euro), potrivit estimărilor ZF pe baza datelor din piaţă.
În urmă cu aproape 20 de ani, retailul românesc era disputat exclusiv de peste 150.000 de chioşcuri şi alimentare, dar drumul comerţului modern, deschis chiar de
Metro Cash & Carry în 1996, a înghiţit multe din afacerile mici. Astfel, în prezent cele circa 80.000 de magazine din comerţul tradiţional mai controlează sub 50% din totalul comerţului alimentar local.
Evoluţia este una normală, urmând modelul pieţelor din vest, unde comerţul tradiţional mai „mănâncă” doar o felie de 10-20% din piaţă. Aici jucătorii rămaşi sunt fie specializaţi – băcănii, magazine de peşte, brutării artizanale –, fie au reuşit să reziste pariind pe fidelizarea clienţilor.