Companii

Trecut de pragul de 100 mil. euro vanzari, Michelin spera la profit

22.01.2004, 00:00 21



La trei ani de la intrarea pe piata romaneasca cu activitati de productie, grupul francez cu activitati in domeniul anvelopelor Michelin estimeaza ca va realiza profit in 2004, chiar daca deocamdata doar operational.



"Anul 2004 ar trebui sa insemne realizarea de profit operational pentru Michelin Romania. Speram chiar ca anul 2005 sa ne permita realizarea unui rezultat total pozitiv", a declarat directorul general al companiei, Juan Pradera.



Potrivit acestuia, Michelin a realizat anul trecut in Romania o cifra de afaceri de 95-100 de milioane de euro, in crestere cu 30% fata de anul precedent.



"Cresterea a fost datorata in principal exporturilor. De altfel, speram ca si in acest an sa realizam un procent de crestere similar, bazat tot pe exporturi in principal, deoarece piata romaneasca este inca mica pentru capacitatea noastra de productie", a mai spus Pradera.



Exporturile au reprezentat, anul trecut, peste 72% din productia de anvelope de autoturisme realizata de Michelin in fabricile din Romania si 66% din cea de anvelope de camioane.



"Exportam in principal anvelope de autoturisme in Statele Unite, produse sub marci precum Uniroyal, BF Goodrich, sau alte marci private ale grupului. Din pacate, noi producem in euro si vindem in dolari, iar evolutia din ultima perioada a cursului de schimb nu a fost deloc in favoarea noastra. Cand am venit in Romania, cursul de schimb era de 0,85 dolari pentru un euro, iar acum este de 1,25 de dolari pentru un euro, ceea ce ne-a afectat intr-o oarecare masura competitivitatea de pe piata americana si s-a reflectat implicit si in rezultatele economice pe care le-am inregistrat", a explicat Pradera.



Michelin Romania exporta si anvelope de camion in state din Europa Centrala.



"In plus, anul trecut am produs la fabricile noastre de aici primele anvelope marca Michelin, fiind astfel pentru prima data cand am realizat un produs din segmentul premium in Romania. Este vorba de anvelope dedicate masinilor de uz industrial cum este cazul motostivuitoarelor. Rezultale au fost bune si vom continua acest program si anul acesta", a completat reprezentantul Michelin Romania.





Tot anul trecut, Michelin a anuntat o investitie de 25 de milioane de euro, esalnati pe 3 ani, intr-o fabrica de cord metalic, o componenta necesara in producerea carcasei anvelopelor, care va fi amplasata la Zalau.



"Investitiile efectuate anul trecut au fost de 25 de milioane de euro, iar anul acesta valoarea va fi situata la acelasi nivel, ceea ce inseamna ca suntem in depasirea planurilor de investitii pe care le-am facut initial", a completat Pradera.



Investitiile vor permite francezilor sa ajunga la orizontul anului 2007 la o productie anuala de peste 3,5 milioane de anvelope pentru autoturisme si peste 600.000 pentru camioane.



Michelin Romania detine, potrivit directorului general al companiei, pozitia de lider pe piata romaneasca de anvelope, uo piata unde trei sferturi din cele doua milioane de unitati vandute anual sunt din segmentul "budget" (economic). Marca Montana este lider in acest segment si este produsa in cadrul fabricii Michelin din Floresti.



"Suntem lideri si pe segmentul mediu si cel premium, cu marci ale grupului, precum Michelin, Kleber sau Kormoran", a mai spus Pradera.



De altfel, segmentul premium este cel pe care grupul francez a cunoscut anul trecut cele mai mari cresteri in Romania.



"Pe segmentul budget, putem spune ca am scazut un pic, insa am crescut foarte bine pe segmentul premium. Este de altfel o tendinta a pietei, aceea de crestere a segmentului superior, pe masura ce in Romania creste puterea de cumparare si se vand masini mai scumpe, iar cei care au deja masini si le pot echipa cu anvelope mai performante", a mai spus seful Michelin Romania.



Potrivit acestuia, piata romaneasca, desi nu este foarte mare, este in schimb foarte concurentiala, aici fiind prezenti cei mai importanti jucatori mondiali in domeniu.



Dintre concurentii pe plan mondial ai Michelin, in Romania mai are activitati de productie si grupul german Continental, care detine la Timisoara o fabrica in care a investit peste 120 de milioane de euro. Cea mai mare parte a productiei realizata de Continental in Romania este destinata exportului.



Ceilalti mari producatori de anvelope sunt la randul lor prezenti pe piata romaneasca insa numai cu activitati comerciale. Goodyear detine de la inceputul acestui an o filiala locala - Goodyear Romania, iar grupul americano-japonez Bridgestone si cel italian Pirelli sunt prezenti in Romania doar cu activitati comerciale, defasurate prin intermediul mai multor importatori.



Michelin a decis sa intre pe piata romaneasca prin achiztia in august 2001 a doua fabrici de anvelope ale grupului Tofan, Silvania Zalau si Victoria Floresti dar si activitatea de resapare Tofan Recap, 20 de depozite cu vanzare, precum si intreaga retea de puncte de vanzare francizate Automaxima. Acestea au fost incluse in cadrul unei companii de tip holding, Michelin Romania. Valoarea tranzactiei nu a fost facuta publica, insa cea mai vehiculata suma este de 80 de milioane de dolari, bani incasati de fondul de investitii Nomura International si omul de afaceri Gelu Tofan, fondatorul grupului.
ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO