Info

INTERVIU CU EMANUEL POŞTOACĂ - FONDATORUL NORDIS GROUP. EFECTELE AMBIŢIEI DE A DEZVOLTA CEL MAI MARE ANSAMBLU HOTEL & RESIDENCE DE 5 STELE

PUBLI-INTERVIU

INTERVIU CU EMANUEL POŞTOACĂ - FONDATORUL NORDIS GROUP....
11.08.2023, 11:02 4103
  1. În piaţă, atunci când spui Nordis, toată lumea are o părere. Este clar că în urma unui proces puternic şi continuu de branding, majoritatea au auzit de Nordis, dar nu toată lumea ştie totul despre Nordis Group. Care este adevărul de astăzi, al Nordis Group?

Adevărul de astăzi are la bază viziunea bine definită în decursul anilor, lecţiile de ieri, ambiţia de astăzi şi obiectivele de mâine. Credibilitatea pentru tot ce înseamnă Nordis sunt toate ansamblurile deja construite, pe care le avem în portofoliu, dar care nu mai fac obiectul unei comunicări de branding, printre care se numără: Nordis Herăstrău, High Residence - Herastrău, Nordis Primăverii.

În prezent, reprezentative pentru Nordis Group sunt ansamblurile: Nordis Mamaia – un statement de eleganţă arhitecturală, design premium şi condiţii de 5 stele, Nordis View, Nordis Braşov şi Nordis Sinaia.

Focusul companiei este la acest moment deschiderea hotelului Nordis Mamaia, cât şi finalizarea primei etape, acolo unde am scris o poveste interesantă, cu destul de multe puncte culminante, presărate cu puţină intrigă, ceea ce ne face să fim şi mai ambiţioşi şi să depăşim orice piedică.

Anul acesta inaugurăm hotelul şi va fi o reuşită comună – a tuturor investitorilor şi a companiei, deopotrivă, cu efecte directe asupra economiei locale, a industriei turismului şi sperăm, asupra modului în care străinii percep turismul din România.

  1. Care sunt lecţiile de ieri, pe care le menţionaţi?

În 2019 am pornit construcţia cu un obiectiv simplu, de a dezvolta un concept apart-hotel, un singur corp de clădire. Având în vedere că nu doream să facem o simplă clădire,  am propus un design arhitectural inedit, ce imită valurile mării, semnat de celebrul Arhitect Dorin Ştefan. Fiind o zonă cu cerere în creştere, vânzările au mers bine, lucru ce a adus oportunitatea de a extinde proiectul prin achiziţia terenului alăturat. Acesta a fost doar prima extindere, cele ulterior apărute venind natural. Astfel, de la un corp de clădire, cu doar 180 de apartamente iniţial, am ajuns să avem 4 clădiri în prima etapă, cu 1.200 de apartamente.

Am învăţat astfel lecţia adaptării, pentru că era 2020, în plină pandemie şi, cu toate emoţiile şi temerile specifice perioadei, a trebui să reconfigurăm ce planificaserăm să fie Nordis Mamaia. Integrând mai multe facilităţi în proiect, provocările au devenit mai mari, simultan cu mari probleme pe lanţul de aprovizionare şi creşteri de preţuri, iar acest lucru a avut impact direct asupra termenelor de livrare.

Odată ce am început şi corpurile 3 şi 4, am văzut necesar să separăm conceptul hotelier de cel rezidenţial şi a fost nevoie să negociem cu unii proprietari, mutarea din corpurile 1 şi 2 de hotel în 3 şi 4 de rezidenţial. Majoritatea au înţeles amplitudinea noului concept şi faptul că fiecare va câştiga, atât Nordis, cât şi fiecare investitor în parte şi au fost de acord cu schimbarea unităţii dintr-o clădire în alta, mai ales că partea rezidenţială este chiar lângă plajă.

Şi dacă am început pandemia cu stoc de materiale de construcţie, pe parcurs am fost afectaţi de faptul că mare parte din furnizori îşi opriseră activitatea. De la început am stabilit să implementăm standardul GREEN Homes şi acest lucru necesită folosirea materialelor de cea mai bună calitate, ecologice şi cu impact minim asupra mediului, dar şi cu consum mic de utilităţi în timp. Drept urmare, din acest punct de vedere, nu am­­ fost deschişi la compromisuri. A trebui să căutăm alţi furnizori, deci practic să o luăm de la zero, ceea ce, din nou, a influenţat planul construcţiei şi termenele.

Pentru că nu ştiam cum vor evolua lucrurile, nu am putut restabili nişte termene realiste de finalizare, fapt ce a fost perceput drept comunicare defectuoasă sau neasumare. A fost o lecţie pe care am resimţit-o puternic, moment în care am început şi discuţiile cu  unul dintre marii cumpărători din varii motive ce au vizat obiective divergente.  Cazul a fost interpretat cu rea voinţă şi ne-a generat nişte probleme, inclusiv de cash flow, pe care le-am depăşit cu multă muncă şi determinare, a întregii echipe Nordis.

Partea bună este că de la un singur corp de clădire, Nordis Mamaia s-a transformat într-un proiect emblematic, practic singurul şi cel mai mare ansamblu hotelier şi rezidenţial din România, cu facilităţi integrate, clasificat la 5 stele, deschis tot timpul anului. Iar noua strategie are un impact extraordinar asupra proprietăţilor din întreg ansamblul, adăugând valoare extra.

  • Avem investitori care au cumpărat unităţi la momentul la care am lansat proiectul, dar de menţionat, un alt produs faţă de ceea ce este astăzi ca design, finisaje şi facilităţi, mai exact primul corp - o clădire individuală, când preţurile erau mici: în jur de 40.000 euro plus TVA un studio. Toţi factorii menţionaţi au dus la o apreciere de peste 100%, în prezent studioul în cauză având o valoare de peste 97.000 euro plus TVA. La fel cum persoane care au achiziţionat în 2019 un apartament cu 2 camere la preţul de sub 100.000 euro plus TVA, acum au o proprietate care se vinde cu peste 200.000 euro. Acest lucru nu ar fi fost posibil dacă nu transformam proiectul într-unul grandios De menţionat că niciodată nu am majorat preţurilor clienţilor care au cumpărat deja, deşi iniţial au cumpărat unităţi într-un bloc simplu, aşa cum era gândit iniţial, cu apartamente de vacanţă şi astăzi le livrăm unităţi extraordinare, în singurul Hotel&Residence din România, unice ca design, finisaje şi facilităţi ale ansamblului.
  1. Cum au perceput investitorii toate aceste schimbări?

Aşa cum ne aşteptam, majoritatea au fost încântaţi, pentru că au văzut oportunitatea şi au îmbrăţişat viziunea Nordis. Au fost însă şi câţiva care au ales iniţial în hotel şi nu au înţeles schimbarea, iar cu aceştia lucrăm să găsim o rezolvare amiabilă, favorabilă pentru ambele părţi. Peste 98% din cei care au cumpărat iniţial au ales să rămână alături de Nordis, iar faptul că valoarea investiţiei lor s-a dublat le confirmă că au făcut o alegere înţeleaptă. Aşa cum ne asumăm deciziile şi realitatea, trebuie să spunem şi că au fost şi cereri exagerate, încercări de intimidare sau ameninţări, în fata cărora nu am cedat, chiar dacă asta a însemnat că uneori, în era social media, să se răspândească şi informaţii trunchiate sau neadevărate şi din păcate, uneori, să sperie. După o vreme, oamenii fac diferenţa şi înţeleg foarte bine şi singuri, fără ajutorul „binevoitorilor”.

Ca în orice business de acest fel, există aşadar şi persoane care îşi exprimă vocal nemulţumirea şi pe care încercăm să le înţelegem, oricât de nesăbuite ar fi acţiunile lor în încercarea de a câştiga capital de imagine prin polemici la adresa companiei. Dar avem şi oameni minunaţi, care ne recomandă mai departe, motiv pentru care avem un grad de recomandare de 38% şi le mulţumim pentru testimonialele pe care le acordă în cadrul evenimentelor Nordis.

Revenind, conceptul de investiţie într-o cameră de hotel reprezintă, la nivel perceptual, un produs financiar garantat cu o proprietate imobiliară. Proprietarul unităţii primeşte venit pasiv garantat prin contract, ce reprezintă un randament de 7% anual, timp de 30 de ani şi poate folosi unitatea 1 săptămână pe an, în mod gratuit.

Avem investitori care, odată ce am prezentat planurile cu privire la Nordis Mamaia, şi-au manifestat interesul de a cumpăra noi unităţi. Există avantajul preţului off-plan şi discount-ul oferit la metoda de plată tip investiţie. Coroborate, vorbim de un avantaj financiar considerabil.

Nu rareori, dacă e să fim sinceri, dezvoltatorii nu sunt priviţi cu mare compasiune şi sunt blamaţi că au marje mari de profit şi că singurul scop este îmbogăţirea rapidă,  însă dacă analizăm perioada în care se dezvoltă un proiect, de câţiva ani, toate cheltuielile adiacente şi toate dificultăţile mai ales din ultima perioadă, discutăm de un profit între 10% şi 15%, firesc pentru multe domenii.

În cazul proiectelor de la munte, avem întârzieri cu motive puternice în spate. De la dificultatea terenului, până la reautorizarea cu specific funcţiunile pe care ni le dorim pentru conceptul hotel & residence, toţi aceşti factori reprezintă nişte piedici în a livra la termenele iniţial estimate. Am avut întâlniri şi discuţii cu clienţii din aceste proiecte în care am explicat situaţia aşa cum este, iar majoritatea au înţeles, mai ales că aceste  proiecte sunt unice şi este greu de crezut că într-un timp mediu vor putea fi replicate.

La Nordis Braşov lucrăm la corpurile rezidenţiale şi până la final de noiembrie vom avea finalizată structura primei clădiri, iar în paralel, construim şi celelelate clădiri. Terenul este unul foarte dificil, cu o diferenţă de nivel de 28 de metri, de la strada la punctul cel mai jos al proiectului, implicit şi soluţiile constructive sunt costisitoare şi implică echipamente speciale. Dar rezultatul va fi spectaculos, iar vederea panoramică deasupra Braşovului, va fi extraordinară.

  1. Ce implicaţii există atunci când ai mai multe şantiere în lucru?

Avem capacitatea de a lucra pe mai multe şantiere în paralel. În prezent sunt 4 şantiere deschise (Bucureşti, Mamaia, Braşov şi Sinaia), în care am întâmpinat tot felul de situaţii la fiecare în parte: de la oportunitatea de dezvoltare a arealului de construire, până la blocaje cauzate de întârzieri ale furnizorilor sau dificultăţi administrative. Perioada pandemiei şi post pandemie, războiul şi implicaţiile legate de scumpirea materialelor de construcţie au influenţat bunul mers al lucrurilor. Practic, cred că toţi cei din domeniu au resimţit aceşti ultimi 3 ani şi, din păcate, şi proprietarii resimt neplăcerile transpuse în preţuri mai mari la ansamblurile care se lansează acum sau întârzieri de livrare.

Nordis Group este un dezvoltator cu capital 100% românesc, cu un istoric de peste 15 ani, dar mai ales, cu un viitor, nu construim un proiect şi ne retragem de pe piaţă. Interesul nostru este de a dezvolta pe termen lung, deci fiecare proiect livrat este un statement şi aduce cu sine un angajament că vom continua să dezvoltăm proiecte imobiliare.

În capitală lucrăm intens în zona de Nord, acolo unde am finalizat cele 3 niveluri de subsol pentru parcări şi turnăm stâlpii către nivelul 1. Nordis View este o clădire cochetă, tip boutique, care include doar 51 de apartamente, cu o arhitectură futuristă, unde am vândut 60% din stoc, ceea ce confirmă cererea ridicată pentru produse imobiliare în zona Floreasca.

La Nordis Mamaia am finalizat cele 2 corpuri hoteliere şi ne pregătim de soft opening. Lucrăm la finisaje în corpul 3 rezidenţial şi la compartimentare în corpul 4 rezidenţial. Ne-am fi dorit să nu fi existat toate aceste piedici care au cauzat întârzieri de livrare, dar suntem încrezători că rezultatul va anula disconfortul creat, întrucât deja vedem bucuria clienţilor cu care semnăm contractele de vânzare.

Până în prezent am semnat peste 500 de contracte de vânzare şi pe măsură ce agreăm condiţiile contractuale, predăm fiecare unitate. Avem peste 1200 de clienţi în acest ansamblu, iar semnările sunt un proces care necesită timp.

În etapa 2 a Nordis Mamaia lucrăm la corpul 5, unde construcţia a ajuns la nivelul 4 şi la fundaţia corpului 6 rezidenţial, unde suntem la etapa forării piloţilor. În această etapă aflată în proces de construire am vândut până acum 62% din stoc, iar cei care cunosc avantajul de a investi în stadiu off-plan încă pot accesa una dintre ofertele noastre pentru studio-uri, 2 şi 3 camere. Aprecierea valorii investiţiei este de 40%, iar proprietarii pot alege obiectivul investiţiei, pot alege să îl închirieze, pentru a obţine un venit pasiv sau îl pot folosi drept apartament de vacanţă, avand parte de toate facilităţile hotelulului de 5 stele. La un calcul simplu, profitul anual pentru un studio poate depăşi 9.000 euro, o sumă atractivă. Avantajul este că Nordis oferă serviciul de property management, prin care acoperă tot ce ţine de promovare şi găsirea chiriaşilor, cazare, curăţenie, încasare şi trimiterea venitului către proprietar, fără a impune o anumită perioadă minimă sau maximă pentru adminstrare. Cu alte cuvinte, investitorul este relaxat, scapă de grijile aferente întregului proces.

Suntem încântaţi că am luat autorizaţia pentru parcare pe terenul situat pe malul lacului Shiutghiol şi vom construi o parcare încăpătoare, supraetajată, de 1200 de locuri. Odată cu construirea etapei 2 dezvoltăm şi sala polivalentă, sala fitness, spaţiul pentru centru de beauty, zonele de proceduri şi clinica de recuperare medicală. Nu mai este mult până ce Nordis Mamaia va dovedi că este un resort de referinţă, în care condiţiile premium şi facilităţile de 5 stele, împreună cu serviciile ireproşabile fac din staţiunea Mamaia un punct central de atracţie în Europa Centrală şi de Est.

  1. Cum arată cifrele Nordis Group la acest moment?

Cifrele Nordis Group arată bine, înregistrăm o creştere cu peste 10% a vânzărilor comparativ cu primele 6 luni din 2022. Discutăm de un total de 137 miloane de lei, valoare ce reprezintă suma precontractelor de vânzare de apartamente în cadrul celor 4 proiecte pe care le avem în dezvoltare şi a contractelor de vânzare – cumpărare din ansamblurile finalizate, respectiv Nordis Primăverii şi Nordis Mamaia etapa I.

Evident, aşa cum cere legislaţia, avem obligaţia de a declara sumele încasate drept avansuri, în contul de datorii, urmând ca după semnarea contractelor de vânzare cumpărare acestea să fie trecute drept cifră de afaceri şi implicit, să figureze ca profit. Am avut uimirea să vedem că există persoane care au interpretat în mod voit greşit aceste cifre drept datorii, când dimpotrivă, ele certifică succesul proiectelor noastre.

În materie de cifre de investiţie, până la finalul anului, conform planificărilor, vom aloca peste 47 milioane Euro în ansamblul Nordis Mamaia 5 stele. Avem ca prioritate definitivarea centrului de wellness, investiţie de peste 3.2 milioane Euro. Zona de SPA va fi disponibilă pentru toţi propritarii ansamblului rezidenţial şi pentru turiştii hotelului Nordis Mamaia, reprezentând un spaţiu ideal pentru relaxare, ce cuprinde vitality pool, piscină cu apă sărată, piscină pentru copii şi zonă de saune, de hamam şi private SPA.

Odată finaliat întregul proiect, ansamblul va fi cea mai mare dezvoltare mixtă din România, ce însumează 250.000 metri pătraţi construiţi, cu o valoare de piaţă de peste 500.000.000 Euro.

  1. Când preconizaţi că veţi deschide Hotelul Nordis Mamaia?

În câteva săptămâni vom anunţa data oficială. Lucrăm la ultimele detalii şi ne dorim să avem gata restaurantul de referinţă şi zona de SPA. Suntem la etapa la care pregătim detalii de amenajare şi accesorizare a camerelor de hotel. De 2 zile, de exemplu, am început montarea draperiilor şi perdelelor în camere. Suntem încântaţi de calitatea şi designul mobilierului customizat din Spania, de cum arată peisagistica şi ansamblul per total. Toţi cei care vin la vizită sunt plăcut impresionaţi şi abia aşteaptă să simtă experienţa completă Nordis Mamaia.

De asemenea, pregătim echipa sub conducerea unui nou general manager, pe care îl vom anunţa în curând. Vrem servicii impecabile şi suntem dispuşi să oferim formarea necesară angajaţilor, pentru a se ridica la nivelul impus de clasificarea Nordis Mamaia, respectiv 5 stele, sub conducerea unui general manager cu experienţă relevantă în domeniu.

Nordis Mamaia face o premieră prin deschiderea unui hotel cu o capacitate de 712 camere şi apartamente cu 2 camere, având în vedere că în prezent, cel mai mare hotel de 5 stele existent pe piaţă nu depăşeşte 150 de camere.

Nordis Mamaia este singurul hotel & residence de pe litoralul românesc, dar şi din România, deschis 12 luni pe an, oferind proprietarilor şi turiştilor acces la facilităţi de top: SPA de 3.200 mp, sală de fitness, piscine interioare şi exterioare, 12 restaurante şi cafenele, sală polivalentă pentru evenimente, săli de conferinţă, loc de joacă, Cinema VIP, centru de beauty, clinică de recuperare medicală, plajă privată de 26.000 mp şi ponton pe Lacul Siutghiol.

Vom promova activ serviciile de 5 stele disponibile tot timpul anului, beneficiile blue health prin poziţionarea între mare şi lac şi cu siguranţă, fiecare vizitator va fi plăcut impresionat şi ne va recomanda apropiaţilor, ceea ce va asigura un flux permanent.

  1. Consideraţi că Nordis Group este la acest moment o companie de succes?

Conceptul în sine este subiectiv şi nu cred în succesul universal valabil, ci mai degrabă în borne ale succesului. Din perspectivă pragmatică, cifrele sunt cartea noastră de vizită: 15 ani de experienţă în imobiliare, peste 600 de milioane de euro valoare de piaţă, 316.700 mp construiţi şi la acest moment, cel mai mare resort – concept hotel & residence de 5 stele din România.

Consider că oamenii sunt pilonii care constituie succesul Nordis Group, atât oamenii care fac parte din familia Nordis, cât şi investitorii din comunitatea Nordis, fără de care nu am fi fost astăzi aici.

Fiecare etapă de construire este o reuşită, aşa cum fiecare proprietar mulţumit aduce o împlinire, pentru că este o dovadă că ne facem bine treaba şi o validare a muncii de echipă. La baza companiei este o armată de sute de oameni, care cred în misiunea companiei şi o transpun în realitate printr-o muncă asiduă de zi cu zi. Le sunt profund recunoscător, cunosc cât de mult efort depun şi câte sacrificii fac zi de zi şi le mulţumesc pentru asta.  Cunosc această piaţă de peste 20 de ani şi fără falsă modestie ştiu cât de mult am influenţat-o noi în ultimii ani, cât de mult au schimbat şi alţi dezvoltatori lucruri în proiectele pe care le dezvoltă, fie că vorbim de design sau materiale folosite. Şi acesta este un lucru bun într-un final, pentru că, ştiţi bine, competiţia stimulează şi cei care vor câştiga în cele din urmă sunt consumatorii; care merită să găsească şi în România ceea ce văd în călătoriile lor din afara ţării.

Revenind la ce spuneam, de-a lungul timpului am atras alături profesionişti cu experienţă, cu viziune, cu care să facem proiecte care scriu istorie şi au un impact major în vieţile beneficiarilor, în societate. Odată cu deschiderea Nordis Mamaia 5 stele, tot ceea ce am dezvoltat cu măiestrie, va avea un răsunet internaţional. Şi nu va fi doar bucuria mea, ci a clienţilor noştri şi a colegilor mei.

 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO