Profesii

Familia si performanta individului la locul de munca

09.08.2004, 00:00 198



Ce este mai important cariera sau familia? Este o intrebare pe care, cu siguranta, multi dintre noi si-au pus-o si nu o singura data...Si cariera si familia, ar fi un prim raspuns, dar in viata suntem intotdeauna pusi in situatia de a alege intre mai multe alternative si, implicit, sa luam decizii. Si in cele mai simple activitati pe care le desfasuram ne confruntam cu acest proces, iar evolutia continua a lumii in care traim ne face cunoscute din ce in ce mai multe alternative, ingreunandu-ne procesul decizional.



De cele mai multe ori alegem ca prioritatea nr.1 in viata sa fie cariera si, mai apoi, cand suntem suficient de impliniti, maturi, siguri pe ceea ce am realizat, schimbam prioritatile si incepem sa ne dorim cu adevarat o familie, incepem sa ne dorim sa ne dedicam aproape in totalitate familiei sau vom incerca sa o facem parte a carierei noastre, vom incerca sa o facem sa ne aduca anumite foloase in constructia unei imagini favorabile noua la nivelul organizatiei si prin aceasta o imagine favorabila companiei pe care o reprezentam.



In constructia imaginii organizatiei din care facem parte nu trebuie sa pierdem din vedere niciodata imaginea de ansamblu, iar in aceasta putem sa includem fara doar si poate familia angajatului. In incercarea de promovare a imaginii unei organizatii, membrii acesteia trebuie sa nu uite niciodata sa priveasca dincolo de ceea ce inseamna efectuarea propriilor sarcini si sa depuna un efort in a intelege cum functioneaza intreaga firma. De asemenea, imaginea unei companii nu se poate crea sau schimba fara a-i fi cunoscute trecutul, prezentul si viitorul.



O metafora a acestui proces poate fi si aceea ca trecutul este temelia pe care construiesti, viitorul este planul pentru dezvoltare si prezentul este munca pe care o depui acum.



Iata exemplul unui tanar manager american care a fost ajutat de bunica sa sa constientizeze motivele pentru care ideile lui nu erau primite cu entuziasm. Norman a fost angajat ca manager al unui centru de intruniri publice dintr-un mare oras din sud-vestul SUA. Era tanar si increzator in puterile sale, poate chiar un pic prea increzator. Nu prea a avut mult timp intre sfarsitul vechii slujbe si inceputul celei noi, dar s-a gandit ca isi va putea motiva noua echipa prin prezentarea maretului sau plan pentru revitalizarea centrului de intruniri si pentru extinderea sferei de actiune - o preocupare exclusiva in viitor.



Cu toate acestea, planul sau nu a fost intampinat cu un entuziasm nemaipomenit, ci doar aprobat in mod politicos, lucru care l-a dezamagit pe Norman, dar nu l-a impiedicat sa continue aplicarea planului. A intampinat putina rezistenta din partea personalului, dar a simtit un fel de sovaire invidioasa, la care a ridicat din umeri cu nepasare. A intampinat greutati din partea oficialitatilor locale, din partea membrilor camerei de comers si din partea catorva autoritati importante. Sentimentul sau, ca ceva nu e in ordine, a devenit mai puternic.



Nefiind tipul de om care sa-si planga de mila, rareori lasa pe vreun membru al echipei sa-l vada intr-o stare depresiva. Intr-o zi, a fost surprins intr-o astfel de stare de catre bunica sa, o persoana inflexibila, dar iubitoare. Acesta i s-a destainuit, iar bunica i-a povestit la randul sau despre problemele pe care le-a avut la birou cu un sef, care nu dadea doi bani pe felul in care oamenii se descurcau acolo, pe problemele lor si avea necazuri. Nu ii pasa de ceea ce gandeau, sau de cum mergeau lucrurile in acel oras si trebuia sa plateasca pentru asta prin modul in care il tratau oamenii cu care lucra. Sigur, trebuia sa aiba idei si sa fie un lider, dar ar fi trebuit sa se informeze mai intai despre ei, despre cum lucrau si care erau ideile lor despre viitor.



"Tu esti un om bun care poate corecta aceste greseli", I-a spus bunica, "Asa ca fa-o"!.



In orice stadiu al dezvoltarii, familia poate afecta performanta individului la locul de munca.



Pentru barbati o viata de familie stabila este de obicei considerata un beneficiu major la nivelul locului de munca. De altfel, familia poate fi, mai mult sau mai putin, incorporata in munca pe care individul o desfasoara in functie de modul in care, de exemplu, sotia va fi dispusa sa organizeze mese festive la care sa participe colegii de afaceri ai sotului, sau sa participe la actiuni de voluntariat care ar putea aduce beneficii companiei prin imaginea acesteia.



Femeile insa nu se bucura de acelasi tratament. Angajatorii pot vedea familiile femeilor ca un punct slab in ceea ce priveste dezvoltarea unei cariere de succes, pentru ca, de cele mai multe ori, femeile trebuie sa se ocupe de cresterea unuia sau a mai multor copii si atunci nu mai este centrata pe indeplinirea sarcinilor de serviciu. Companiile nu se asteapta ca in cazul unei femei de afaceri sotul sa fie dispus sa organizeze, de exemplu, mese festive sau sa participe la evenimente sociale si de aceea pentru sotie este cu atat mai putin placut sa fie incurajata in desfasurarea unor activitati sociale cu colegii de serviciu.



Totusi acesta ar putea avea un avantaj pentru femeia de cariera pentru ca poate pastra o discretie mai mare in ceea ce priveste viata ei de familie si isi poate petrece mai mult timp cu cei de acasa. Dezavantajul este ca femeia de afaceri poate parea in acest fel mai putin serioasa in ceea ce priveste sarcinile de serviciu sau, mai grav, mai putin importanta pentru companie.



Cercetatorii au reusit sa sintetizeze modul in care managerii vad problema barbatilor si a femeilor la locul de munca: un barbat aduce la serviciu, in mod simbolic, doi oameni, iar o femeie este vazuta ca aducand mai putin de un angajat cu norma intreaga.



Asadar chestiunile legate de cariera se extind in afara serviciului. In special conflictele munca/familie si solicitarile cu care se confrunta familiile cu cariere duale influenteaza si, la randul lor, sunt influentate de activitatea profesionala. Doua tipare bine conturare fac ca problemele munca/familie sa aiba din ce in ce mai multa relevanta pentru succesul carierelor din anii '90.



Intai participarea feminina la forta de munca este in continua crestere. Sotia, casnica o viata intreaga, din familie traditionala, a incetat de mult sa fie norma. Ea poate acum sa fie independenta, mai mult chiar poate deveni manager si poate aduce companiei chiar beneficii mai mari decat un barbat.



De asemenea, ea se poate implica si in activitati de promovare a imaginii companiei pe care o reprezinta prin participarea la diverse mese festive, dineuri, campanii de strageri de fonduri etc. In al doilea rand, tiparul insecuritatii economice si al cererilor tot mai mari de la serviciu pentru supravietuitorii reducerilor de personal si restructurarilor pun greutati suplimentare pe umerii unitatilor familiale care sunt deja in situatia de a se strecura printre problemele complexe puse de cele doua cariere.



Cercetarile axate pe cuplurile cu cariere duale arata cat este de important ca macar unul dintre parteneri sa dispuna de flexibilitate in rolul sau profesional. Posturile traditionale cu orar rigid creeaza obstacole greu de depasit, iar suportul acordat de parteneri este esential. El ajuta la contracararea supraincarcarii si a conflictului rolurilor si este clar legat de succesul in cariera, adaptarea in casnicie si sanatate mintala. Acest sprijin consta in suport emotional (dragostea si empatia); suport instrumental (timp si resurse, inclusiv financiare); suport informational (sfaturi pentru renegocierea unor lucrari coplesitoare).



In concluzie putem spune ca importanta familiei la nivelul dezvoltarii imaginii companiei este extrem de importanta. Familia poate reprezenta atat un impediement cat si un suport in dezvoltarea companiei. Asa cum stim cu totii rolul familiei este unul de o mare complexitate si nu trebuie tratat cu neglijenta pentru ca numai o buna cunoastere a acestuia atrage dupa sine o buna cunoastere a individului in mediul organizational.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels