Auto

Noua Toyota Avensis, atacul japonezilor la "clasicii" germani

25.06.2003, 00:00 75

Cand vine vorba de producatorii auto japonezi, primul lucru la care se gandeste oricine este o masina din clasa mica. Si acest lucru il stiu cel mai bine producatorii europeni care se lupta din greu sa faca fata vanzarilor puternice pe care le inregistreaza in toata lumea modele precum Nissan Micra, Toyota Yaris sau Honda Jazz. Urmatoarea tinta a japonezilor se pare ca este segmentul mediu si superior. Sau cel putin asa lasa sa se inteleaga Toyota, prin lansarea noului Avensis. De putin timp acesta a ajuns si in Romania, astfel ca l-am luat si noi pentru o “tura”.
Avensis este reprezentantul celui de-al treilea producator mondial, grupul nipon Toyota, in segmentul D al pietei auto adica segmentul mediu-superior, care este dominat de ani buni de modele precum Ford Mondeo, Volkswagen Passat sau Opel Vectra. Aflat acum la a doua generatie Avensis, producatorul nipon vine cu o noua provocare pentru competitori: titlul de cea mai sigura masina din lume.
Astfel, Toyota Avensis este in acest moment automobilul care a reusit cel mai bun punctaj din istoria testelor de siguranta desfasurate de organismul independent Euro NCAP, adica 34 de puncte dintr-un total de 36. Trebuie spus ca de la inceputul acestui an testele de siguranta desfasurate de organismul european au fost “inasprite”, conditiile pentru obtinerea punctajului maxim fiind mult mai greu de indeplinit.
In aceste conditiii Toyota a decis sa introduca pe noul Avensis nu mai putin de noua air-bag-uri. Da ati citit bine, sunt noua airbaguri si toate vin ca dotare standard. Pe langa “clasicele” airbaguri frontale si laterale pentru sofer si pasagerul din dreapta, apar window-bag-urile, adica airbagurile pentru cap atat pentru pasagerii din fata cat si pentru cei din spate, si, ca premiera pentru o masina din gama medie, airbagul pentru genunchii soferului.
Siguranta activa este asigurata de sistemul ABS ca dotare de serie si optional sistemul VSC (Vehicle Stability Control), care are o functie asemanatoare mult mai cunoscutului ESP (program de stabilitate asistata electronic).
Altfel spus, Avensis are cam tot ceea ce solicita in general, potrivit studiilor, consumatorul european atunci cand vrea sa isi cumpere o masina. De altfel, Avensis a fost conceputa in centrele de design ale grupului nipon aflate in Europa, unde este si produsa.



O japoneza in Bucuresti
Dar sa vorbim un pic si despre ceea ce are de oferit Avensis pentru publicul romanesc, a carui preferinta pentru masinile germane este deja legenda.Primul element care se poate remarca pe drumurile noastre  este acela ca par mai putine gropi. Sa se fi reparat oare arterele principale atat de repede ? Nu, este doar o iluzie data de suspensiile foarte bune ale noului Avensis care asigura un confort superior pentru ocupantii automobilului.Un alt element aflat in topul preferintelor romanilor la achizitionarea unui automobil este volumul portbagajului. Si aici Avensis este foarte bine pozitionat vis-à-vis de competitorii germani, cei 510 litri insemnand ca puteti pleca linistit intr-o vacanta de doua saptamani fara a impune sotiei vreun fel de limite in privinta dimensiunilor bagajului.
Sa nu uitam de consum, alt criteriu de alegere a unei masini in Romania. Din acest punct de vedere, motoarele pe benzina ale noului Avensis “inghit” in medie 7,2 litri la 100 de km (9,2 litri in mediul urban si 5,8 litri in extraurban), in timp ce dieselul se multumeste in medie cu doar 5,8 litri (7,5 litri in mediul urban si 4,9 in extraurban).



Doua pe benzina, una diesel
Si daca tot am vorbit de motoare sa spunem ca pentru Romania sunt disponibile doua variante pe benzina, de 1,6 si 1,8 litri si un trubodiesel D-4D de 2 litri. Motoarele pe benzina dezvolta 110 si respectiv 129 de cai-putere, oferind un cuplu maxim de 150 si respectiv 170 Nm. Motorul diesel supraalimentat  dezvolta 116 cai-putere, cuplul maxim de 280 Nm fiind disponibil in plaja 2.000-2.200 de rotatii pe minut. Este de asteptat ca varianta de motor diesel sa “tina” si in Romania, ca si in Europa, grosul vanzarilor.
Toyota Avensis este disponibila pe piata romaneasca in trei variante de caroserie - Sedan, adica berlina cu 4 usi, Liftback, adica berlina cu 5 usi si Station Wagon, adica varianta combi, transmisia fiind realizata printr-o cutie de viteze manuala in 5 trepte sau automata in 4 trepte.
Ca nivel de echipare sunt disponibile doua variante: Terra si Sol. Dotarile standard includ pe langa aer conditionat, radio casetofonul cu CD si 8 difuzoare, dar si computer de bord si vopsea metalizata.
Ultimul, dar cu siguranta nu cel din urma ca importantta este pretul cu care vine Avensis pe piata romaneasca. Acesta variaza intre 14.450 euro (varianta sedan cu motor de 1,6 litri pe benzina si nivel de echipare Terra) si 18.990 euro (varianta combi cu motor turbodiesel de 2 litri si nivel de echipare Sol). Preturile sunt CIP, adica fara taxe. Insa cum automobilele sunt produse in Europa, taxele vamale pentru Avensis sunt de 0%, astfel ca preturile DDP (care includ toate taxele vamale, TVA, si accize) variaza intre 17.196 euro si 22.899 euro.Acestea fiind spuse, mai trebuie sa adaugam ca obiectivul de vanzari al importatorului Toyota Romania pentru modelul Avensis este situat la 200 de unitati. Vom vedea cat de apropae va fi importatorul marcii nipone la sfarsitul acestui an de obiectivul de vanzari.



Segmentul D in Romania
Pe piata romaneasca cel mai vandut model din segmentul D (adica mediu-superior) in primele cinci luni ale acestui an a fost, la fel ca si anul trecut Volkswagen Passat. Modelul german a vandut de peste doua ori mai mult (850 de unitati) decat principalul sau urmaritor, un alt model german, Opel Vectra (400 de unitati). Pe locul trei se afla un alt model produs in Germania, Ford Mondeo, care a relizat vanzari de peste 200 de unitati in primele cinci luni ale acestui an. Producatorii francezi ocupa urmatoarele doua locuri prin Peugeot 406 (150 de masini vadute) si Renault Laguna (120 unitati). Segmentul D a crescut in primele cinci luni ale acestui an cu peste 40% fata de aceeasi perioada a anului trecut. Aceasta inseamna ca in afara segmentului de masini de lux, cresterea inregistrata de segmentul mediu-superior este cea mai mare de pe piata automobilelor de import. In primele cinci luni ale anuluiau fost vandute aproape 2,500 de masini din acest segment. ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO