Bănci și Asigurări

Bogdan Ion, Ernst & Young: Firmele trebuie să se adapteze la noua economie. Reducerea costurilor nu mai poate da rezultate

Bogdan Ion, Ernst & Young: Firmele trebuie să se adapteze la noua economie. Reducerea costurilor nu mai poate da rezultate

Bogdan Ion

Autor: Claudia Medrega

19.08.2012, 12:07 1188

Reducerea costurilor nu mai poate da rezultate semnificative după câţiva ani în care s-a practicat această modalitate de optimizare, iar companiile trebuie să se adapteze la noua economie şi la consumatorii care au devenit "cameleonici", este de părere Bogdan Ion, country managing partner al Ernst & Young (EY) România, una dintre cele mai mari firme de audit şi consultanţă.

"În momentul de faţă companiile se con­fruntă cu două provocări im­por­tante. Prima este accesul la fi­nan­ţare. A doua provocare este ca­pa­citatea de aliniere a modelu­lui de business la provocările pieţei volatile şi în continuă schimbare şi la provocările date de comportamentul consumatorilor, care în anu­mite situaţii au devenit cameleo­nici. Prac­tic firmele, sub presiunea acestor noi rea­lităţi din noua economie, trebuie să ai­bă flexibilitatea de a-şi regândi modelul de busi­ness. Acest tip de abordare necesită o schim­bare a culturii organizaţionale. Regân­di­rea şi realinierea modelului de business este facilitată de adoptarea inovaţiei", a de­clarat Bogdan Ion într-un interviu acordat ZF.

Pe fondul intrării economiei în rece­siu­ne, mediul privat a tăiat "la sânge" costurile în­că de la începutul crizei financiare, iar acum şeful Ernst & Young le recomandă fir­melor să depăşească această etapă, să creas­că efi­cienţa şi să identifice segmentele de busi­ness care generează plusvaloare. Cu toa­te acestea, el admite că restructurarea busi­nes­surilor va mai continua o perioadă îndelungată.

"Dacă ne referim la restructurare într-un context de schimbare de model de busi­ness sau lipsă de finanţare, cu siguranţă acest tip de restructurare va continua pentru o pe­rioadă relativ îndelungată, procesul de dez­in­termediere fiind unul lung şi dureros."

În opinia şefului EY, schimbarea mode­lu­lui de business presupune identificarea ace­lor activităţi care aduc valoare, dar din per­spectiva clientului, astfel încât clientul să fie servit mai rapid şi cel puţin la aceeaşi calitate.

Active la vânzare fără cumpărători

Tendinţa de revigorare a pieţei de fu­ziuni şi achiziţii - conturată în ultimele luni ale anului 2011 şi în prima jumătate a acestui an, după 3-4 ani de declin - nu se va menţine în perioada următoare, din cauza volatilităţii la nivel politic. Însă, pe de alta parte, piaţa ar putea să fie susţinută în mod pozitiv de ne­vo­ia de restructurare a firmelor, apreciază Bog­dan Ion. El a amintit că în Europa Cen­trală şi de Est există în prezent foarte multe ac­tive de vânzare fără cumpărători, în con­tex­tul în care acum nu există un interes sem­ni­fi­cativ pentru investiţii în această zonă, având în vedere provocările cu care se con­frun­tă Europa de Vest şi economia mondială.

În condiţiile curente de dezintermediere fi­nanciară, IPO-urile sunt o alternativă im­portantă de finanţare pentru companii, suc­ce­sul lor fiind determinat de atractivitatea pie­ţei, ca şi de succesul unor listări recente. În acest context, într-o piaţă stabilă, o idee foar­te bine venită ar fi realizarea unui aşa-nu­mit "mid cap market" care să faciliteze ac­cesul la finanţare al firmelor de di­men­siuni medii, ca alternativă la finanţarea ban­ca­ră, a explicat şeful EY. Totodată, partene­ria­tele public-private (PPP) sunt o alter­na­tivă importantă de finanţare.

"Au fost şi sunt multe discuţii, dar nu exis­tă multe proiecte care să fi utilizat până în prezent această legislaţie. Cred că este im­por­tant să se înţeleagă că este nevoie ca sta­tul să vină cu nişte modele de generare a ve­ni­turilor pentru aceste proiecte şi să existe o împărţire echitabilă a riscului între par­ti­ci­panţii la proiect."

Cum se adaptează consultanţa

Ernst & Young, ca şi firmă globală, a decis la 1 iulie 2008 să treacă la un nou mo­del de business care presupune o structură in­tegrată la nivel global, care a urmat mo­de­lul de afaceri global al clienţilor şi a urmărit aco­perirea pieţelor emergente, pentru că de aco­lo vine creşterea economică, a explicat Bogdan Ion.

Citiţi articolul integral pe www.zfcorporate.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO