Reducerea costurilor nu mai poate da rezultate semnificative după câţiva ani în care s-a practicat această modalitate de optimizare, iar companiile trebuie să se adapteze la noua economie şi la consumatorii care au devenit "cameleonici", este de părere Bogdan Ion, country managing partner al Ernst & Young (EY) România, una dintre cele mai mari firme de audit şi consultanţă.
"În momentul de faţă companiile se confruntă cu două provocări importante. Prima este accesul la finanţare. A doua provocare este capacitatea de aliniere a modelului de business la provocările pieţei volatile şi în continuă schimbare şi la provocările date de comportamentul consumatorilor, care în anumite situaţii au devenit cameleonici. Practic firmele, sub presiunea acestor noi realităţi din noua economie, trebuie să aibă flexibilitatea de a-şi regândi modelul de business. Acest tip de abordare necesită o schimbare a culturii organizaţionale. Regândirea şi realinierea modelului de business este facilitată de adoptarea inovaţiei", a declarat Bogdan Ion într-un interviu acordat ZF.
Pe fondul intrării economiei în recesiune, mediul privat a tăiat "la sânge" costurile încă de la începutul crizei financiare, iar acum şeful Ernst & Young le recomandă firmelor să depăşească această etapă, să crească eficienţa şi să identifice segmentele de business care generează plusvaloare. Cu toate acestea, el admite că restructurarea businessurilor va mai continua o perioadă îndelungată.
"Dacă ne referim la restructurare într-un context de schimbare de model de business sau lipsă de finanţare, cu siguranţă acest tip de restructurare va continua pentru o perioadă relativ îndelungată, procesul de dezintermediere fiind unul lung şi dureros."
În opinia şefului EY, schimbarea modelului de business presupune identificarea acelor activităţi care aduc valoare, dar din perspectiva clientului, astfel încât clientul să fie servit mai rapid şi cel puţin la aceeaşi calitate.
Active la vânzare fără cumpărători
Tendinţa de revigorare a pieţei de fuziuni şi achiziţii - conturată în ultimele luni ale anului 2011 şi în prima jumătate a acestui an, după 3-4 ani de declin - nu se va menţine în perioada următoare, din cauza volatilităţii la nivel politic. Însă, pe de alta parte, piaţa ar putea să fie susţinută în mod pozitiv de nevoia de restructurare a firmelor, apreciază Bogdan Ion. El a amintit că în Europa Centrală şi de Est există în prezent foarte multe active de vânzare fără cumpărători, în contextul în care acum nu există un interes semnificativ pentru investiţii în această zonă, având în vedere provocările cu care se confruntă Europa de Vest şi economia mondială.
În condiţiile curente de dezintermediere financiară, IPO-urile sunt o alternativă importantă de finanţare pentru companii, succesul lor fiind determinat de atractivitatea pieţei, ca şi de succesul unor listări recente. În acest context, într-o piaţă stabilă, o idee foarte bine venită ar fi realizarea unui aşa-numit "mid cap market" care să faciliteze accesul la finanţare al firmelor de dimensiuni medii, ca alternativă la finanţarea bancară, a explicat şeful EY. Totodată, parteneriatele public-private (PPP) sunt o alternativă importantă de finanţare.
"Au fost şi sunt multe discuţii, dar nu există multe proiecte care să fi utilizat până în prezent această legislaţie. Cred că este important să se înţeleagă că este nevoie ca statul să vină cu nişte modele de generare a veniturilor pentru aceste proiecte şi să existe o împărţire echitabilă a riscului între participanţii la proiect."
Cum se adaptează consultanţa
Ernst & Young, ca şi firmă globală, a decis la 1 iulie 2008 să treacă la un nou model de business care presupune o structură integrată la nivel global, care a urmat modelul de afaceri global al clienţilor şi a urmărit acoperirea pieţelor emergente, pentru că de acolo vine creşterea economică, a explicat Bogdan Ion.
Citiţi articolul integral pe www.zfcorporate.ro
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels