Business Hi-Tech

Start la marea batalie pentru telefonia prin Internet

15.01.2004, 00:00 10

Marii operatorii telecom mondiali, de la cei americani precum AT&T si Qwest, pana la cei europeni cum ar fi France Telecom sau British Telecom (BT), mizeaza pe un serviciu relativ nou: telefonia pe suport Internet (VoIP), care ar putea deveni cea mai de succes poveste din industria comunicatiilor in urmatorul deceniu.
Tehnologia comunicarii prin Internet ar putea nu numai sa salveze acesti giganti telecom de la ruina, spun analistii, ci s-ar putea constitui in modelul de business ideal pentru principalii jucatori din domeniu. Internetul a provocat o revolutie in telecom: a adus toate apelurile la acelasi pret, desfiintand in mare masura conceptul de "convorbire interurbana" sau de "apel international". In  plus, infrastructura deja existenta (reteaua de Internet) face ca noul sistem de comunicatii sa nu aiba nevoie de mari investitii, iar acest lucru s-a vazut in pretul redus al abonamentelor la servicii de acest gen. Asadar, operatorii par sa mizeze totul pe aceasta tehnologie,  care,insa, s-ar putea dovedi "inselatoare", scrie Wall Street Journal. Scepticii atrag atentia ca Internetul nu este construit pentru telefonie, serverele fiind concepute in asa fel incat pachetele de date care calatoresc intre ele se pot pierde fara sa planga nimeni dupa ele. De asemenea, stabilitatea retelei Internet este cel putin sub semnul intrebarii, dat fiind faptul ca mai multe atacuri ale piratilor netului au blocat nu de putine ori comunicatiile online.Comunicatiile prin Internet au devenit in ultimii ani apanajul operatorilor de cablu. Dupa ani in care tehnologia a avansat incet, acestia si-au permis sa reduca semnificativ preturile abonamentelor, incepand sa concureze operatorii telecom. Minutul "vorbit"  prin telefonie VoIP a ajuns, in unele cazuri, la preturi care aproape nu mai conteaza.Analistii dau ca sigura lansarea in aceasta vara a "bataliei pentru VoIP". De pilda, in  SUA, AT&T si Qwest si-au facut publice intentiile de a pregati pentru clientii lor servicii VoIP, iar unii dintre prinicpalii jucatori de pe piata fiind in procesul de achizitie a tehnologiei. Singurul lucru sigur cand vine vorba de oferta este pretul redus, pentru ca stabilitatea serviciului, calitatea si usurinta efectuarii apelului nu sunt chiar garantate pe acest sistem. In lupta pentru clienti vor conta particularitatile ofertei, tarifele pentru telefonia VoIP urmand sa fie cam aceleasi si la operatorii de cablu, si la telecomuri. Intre concurenti, singura diferenta concreta o va face aplicatia software pentru telefonia pe net. Fiecare operator telecom, companie de cablu sau start-up va insista pe acele facilitati care singularizeaza aplicatia propusa clientului. In primul rand, utilitatile pe care le ofera: lista cu numere de telefoane, recunoasterea apelantului, etc. si apoi usurinta utilizarii sau interfata grafica folosita. Operatorii telecom nu stiu inca cum vor fi aceste aplicatii, pentru ca ele se afla inca in lucru. "Multimedia" si "securitate" sunt singurii termeni folositi de responsabilii companiilor de telefonie in legatura cu aceste aplicatii. Schimbarea este insa benefica pentru operatorii telecom aflati in refacere dupa o perioada de scandaluri sI recesiune, apreciaza analistii citati de Wall Street Journal. Acest sistem de telefonie online are costuri reduse (atat de implementare, cat si de administrare), iar echipamentul necesar este mult mai mic ca dimensiune fata de vechile centrale digitale si switch-uri pentru telefonia fixa. Astfel, un echipament pentru VoIP ajunge la dimensiunile unui cuptor cu microunde. dan.dragomir@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO