Business Internaţional

Concorde a ajuns la capatul pistei

27.10.2003, 00:00 447



De la sfarsitul acestei luni, lumea se va grabi mai incet. Nu e vorba aici de frenezia de a cosmetiza rezultatele companiei, ci de aceia dintre noi care-si petreceau mult timp in fotoliile avioanelor Concorde ale British Airways.



Alintate "Connie" sau FP (fast plane, avion rapid), avioanele Concorde din flota BA vor urma curand ruta celor din flota Air France, spre pensionare definitiva.



Desi cunoscutul miliardar britanic Richard Branson a incercat tot posibilul pentru a cumpara aeronavele pentru a le utiliza in propria sa flota, aceasta era o initiativa condamnata de la inceput, prin decizia Airbus de a nu mai acorda servicii pentru aceste avioane.



Evident, retragerea Concorde din traficul aerian a intristat o multime de vedete precum Madonna, John McEnroe, sau Joan Collins, care au preferat avioanele Concorde celor obisnuite. Dar retragerea acestora reprezinta vesti proaste si pentru industria aviatica de pretutindeni, care in ultima vreme si-a concentrat atentia asupra liniilor de transport cu tarife reduse, a renuntarii la anumite rute si la limitarea conditiilor de service. Se pare, asadar, ca directorii din aviatie au renuntat la speranta ca vor mai reveni vreodata vremurile bune, iar clientii cu pretentii de calitate au apelat la chartere private sau leasing de aparate.



Inseamna asta oare ca pasagerii din europa vor trebui sa se impace cu gandul ca liniile aeriene de pe batranul continent vor adopta rapid modelul american si vor concura doar prin preturi, fara a mai pune mare accent pe calitatea serviciilor oferite. SAS, spre exemplu, folosesc deja pe ruta Stockholm-Zurich avioane utilizate pana acum doar in zboruri regionale, si nu pentru a traversa jumatate din Europa.



In ceea ce priveste serviciile de catering pentru pasagerii care calatoresc la clasa premium, industria aviatica actioneaza exact pe dos decat o fac alte sectoare. Producatorii auto se intrec in a lansa cat mai multe modele de lux, hotelurile de lux cresc marimea camerelor si se intrec in a oferi noi servicii clientilor, iar grupurile de moda continua sa achizitioneze cat mai multe branduri de nisa. Insa daca zbori intre Londra si Amsterdam cu BMI nu primesti macar o patura sau o perna la business class. Iar daca zbori in Scandinavia cu SAS, nici macar nu mai ai business class, ci un produs nou, "Direct", frumos impachetat si atat.



Semnale clare indica intensificarea consolidarii industriei aviatice, dar asta nu ar trebui sa genereze pachete de servicii de slaba calitate, la preturi ridicate. In mod normal, consolidarea ar trebui sa determine sporirea calitatii zborurilor: mai mult spatiu, facilitati sporite (acces la telefon si la conexiune internet) si in general aeronave mai bune.





Cine intra pe nisa Concorde?



Pentru a suplini disparitia Concorde, companiile aeriene intentioneaza sa lanseze curse transatlantice special pentru cei care calatoresc in interes de afaceri. Chiar daca aceste avioane sunt mai lente decat supersonicul Concorde, ele vor reusi totusi sa micsoreze timpul de asteptare al oamenilor de afaceri grabiti.



Companiile mai mici, cum ar fi NetJets, o ramura a Berkshire Hathaway a lui Warren Buffett, urmaresc si ele sa atraga din clientii care obisnuiau sa calatoreasca cu supersonicul. Aceste companii vizeaza aeroporturi private mai mici din afara oraselor mari, cum ar fi Londra sau New York.



"Retragerea Concorde a lasat drum liber dezvoltarii unei alte piete," a declarat Noel Forgeard, director general al constructorului de avioane de la Toulouse, Airbus, la conferinta prilejuita de Salonul Aeronautic de la Paris. Compania franceza Air France si-a retras, la sfarsitul lunii trecute, toata flota de avioane Concorde. British Airways, cealalta companie care folosea astfel de avioane, va opri decolarea acestor aparate la sfarsitul lunii octombrie.



NetJets a anuntat la Salonul Aeronautic de la Paris ca, pana la sfarsitul acestui an, va incepe derularea unui nou program privind serviciile transatlantice. Sloganul companiei incita la mai mult: "Ati zburat cu Concorde. Acum e timpul sa avansati!"



Pe rutele de lung parcurs, e dificil de imaginat cum BA va mentine distinctia pe care i-o oferea Concorde. Directorii BA vor trebui sa gaseasca o solutie pentru a multumi pasagerii care poseda carduri premium, insa are la dispozitie doar avioane Boeing 777 si 747 disponibile pentru zboruri transatlantice. Iar cand venea vorba de Concorde, in afara de cele trei ore intre New York si Heathrow, semnificativ era sa faci parte din club. Din clubul exclusivist Concorde.





Ultimele clipe din era Concorde



Saptamana aceasta, British Airways a organizat un tur istoric de ramas bun pentru Concorde, care a cuprins cinci orase din Marea Britanie in cinci zile, oferind astfel miilor de oameni ocazia de a vedea, pentru ultima data, zborul supersonicului. Pe cursele de 90 de minute din/catre aeroportul londonez Heathrow, s-a servit sampanie celor 666 de invitati castigatori ai competitiei nationale Concorde (din Marea Britanie), VIP-urilor si clientilor fideli British Airways.



Turul a durat o saptamana si a inceput luni, 20 octombrie, la Birmingham, apoi a continuat pe parcursul saptamanii cu Belfast (marti), Manchester (miercuri), Cardiff (joi) si Edinburgh (vineri). Concorde a zburat cu dublul vitezei sunetului - 1350mph - survoland Golful Biscay.



Ultimul zbor al turului a avut loc vineri 24 octombrie, plecand de la Edinburgh, si a fost unul dintre cele trei zboruri consecutive care au aterizat la Heathrow marcand sfarsitul erei de zbor comercial Concorde.



Martin George, director de marketing la BA, a apreciat ca: "Aceasta este ultima ocazie pentru multi oameni de a vedea zborul Concorde si suntem incantati ca avionul a vizitat orasele principale din Marea Britanie, din Anglia, Scotia, Irlanda de Nord si Tara Galilor. Lumea poate sa-si ia personal ramas bun, si evident, pasagerii ultimelor zboruri vor deveni parte din istorie."





Ultimele doua locuri din Concorde s-au vandut



Ultimele doua locuri din ultima cursa Concorde s-au vandut pentru 60.300$ unui american, printr-o licitatie realizata de emisiunea "Today" a postului NBC. Pe langa cele doua bilete castigate la ultimul zbor inter New York si Londra, Hayes se va mai bucura de doua nopti intr-un hotel newyorkez, o limuzina pana la aeroport, locuri la ceremonia de retragere a aeronavei de pe Heathrow Airport, cazare intr-un hotel londonez de patru stele si bilete retur, cu una din cursele obisnuite BA, la business class. Emisiunea "Today" estimase costul pachetului de servicii la 25.000$. Biletele pentru ultimul zbor Concorde au fost puse in vanzare de BA la pretul de 7.154$, iar banii obtinuti prin licitatie vor fi donati unor organizatii caritabile si umanitare.





Momente de glorie supersonica



* Concorde este singurul avion supersonic din lume care atinge de doua ori viteza sunetului la aproximativ 1350 mph si la o altitudine de circa 17 000 metri.



* Din anul 1976, de cand Concorde a inceput sa efectueze zboruri comerciale, mai mult de 2,5 milioane de pasageri au zburat cu aeronava supersonica din flota British Airways.



* Era avioanelor supersonice a inceput la 21 ianuarie 1976, odata cu zborul BA: Heathrow - Bahrain si zborul Air France: Paris - Rio de Janeiro. A urmat primul zbor transatlantic catre Washington in acelasi an, pe 24 mai. Zborurile catre New York au inceput in luna noiembrie a anului 1977.



* De cand a inceput sa opereze zboruri comerciale, aeronava Concorde apartinand British Airways a efectuat aproximativ 50 000 de zboruri, acumuland mai mult de 140.000 de ore de zbor, dintre care 100.000 fiind efectuate supersonic, parcurgand peste 140 milioane mile.





Pasageri celebri si zboruri celebre



* Cantaretul Phill Collins a calatorit cu Concorde de la Londra la New York pentru a putea sustine doua concerte in aceeasi zi, de o parte si de celalta a oceanului Atlantic, in cadrul concertului de binefacere "Live Aid".



* Paul McCartney a cantat la chitara in timpul unui zbor in ajunul Craciunului, fiind acompaniat in doar cateva minute de un grup de oameni de afaceri care au cantat hiturile formatiei Beatles.



* Fostul prim ministru al Marii Britanii, James Callaghan a fost primul premier care a calatorit la bordul unui avion supersonic, atunci cand a zburat spre Washington.



* Printul Philip a fost primul membru al familiei regale britanice care a zburat la bordul unui Concorde in ianuarie 1972, iar Regina Elisabeta a II-a a calatorit 5 ani mai tarziu.



* Alte celebritati care au zburat la bordul aeronavei supersonice au fost: Printesa Diana, Ducesa de York, Regina Mama, Sir Cliff Richard, Sir Davis Frost, Sir Elton John, Lady Margaret Thatcher, Tony Blair, Annie Lenox, Sting si Ewan McGregor.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO