Business Internaţional

Hyundai: Slovacia a castigat fabrica de 700 mil. dolari

03.03.2004, 00:00 63



Hyundai Motor, producatorul coreean de autovehicule, a ales Slovacia in locul Poloniei ca locatie pentru construirea noii sale uzine europene, proiectul avand o valoare de 700 milioane de euro.



Uzina va fi amplasata in apropierea localitatii Zilina din nordul tarii si va produce anual 200.000 de autovehicule Kia. Constructia uzinei este prevazuta sa inceapa in acest an, Hyundai preconizand ca va angaja 2.400 de salariati. Productia ar putea fi lansata la sfarsitul anului 2006.



Proiectul se incadreaza in strategia constructorului sud-coreean prin care acesta incearca sa-si consolideze pozitia in Europa, dupa succesul obtiunut pe piata americana.



Kia si-a propus sa isi dubleze volumul vanzarilor din Europa, pana in 2008, de la aproximativ 240.000 de unitati la 500.000 - cifra care ar reprezenta 21% din totalul vanzarilor prevazute pentru acest an, respectiv 1,16 milioane de autovehicule.



Dublarea productiei ar aduce Europa pe picior de egalitate cu Statele Unite, ambele piete concurand pentru prima pozitie in randul intereselor Kia peste hotare, intr-un moment in care piata sud-coreeana inregistreaza un declin.



Hyundai, detinut in proportie de 10% de grupul german DaimlerChrysler, a avut de ales intre Slovacia si Polonia, ambele tari oferind facilitati pentru obtinerea proiectului.



In ultima perioada, pietele financiare din Slovacia au fost influentate de intensificarea speculatiilor potrivit carora Hyundai va prefera acest stat. Perspectiva unei investitii straine de asemenea proportii a favorizat aprecierea monedei nationale.



Guvernele din Polonia si Slovacia au oferit stimulente companiei sud-coreene, in speranta ca vor castiga acest proiect, dar Slovacia a fost avantajata, printre altele, de nivelul satisfacator al costurilor si de conditiile de munca.



Inainte de proiectul Hyundai, Slovacia atrasese deja investitii straine directe de peste 7 miliarde de dolari. Cea mai mare parte din acesti bani au intrat in tara in ultimii doi ani, dupa venirea la putere a unui nou guvern care a dat incredere investitorilor in performantele economice ale Slovaciei. Autoritatile estimeaza ca optiunea celui mai mare producator auto din Coreea de Sud va aduce beneficii semnificative economiei slovace.





Polonia pierde din nou



Polonia a mai pierdut o investitie similara in 2003, cand PSA Peugeot Citroen a ales statul vecin pentru un proiect de 700 de milioane de euro. Acesta reprezenta cea mai mare investitie de tip "greenfield" (insemnand ca afacerea va fi inceputa de la zero) inregistrata pana atunci de autoritatile slovace. Principalii factori care au determinat producatorul francez sa aleaga Slovacia au fost starea nesatisfacatoare a drumurilor din Polonia, precum si costurile mai ridicate pe care le presupune forta de munca. Uzina construita de Peugeut este amplasata in localitatea Trnava, la 45 de kilometri de Bratislava. Cu un personal de 3.500 de angajati si o capacitate anuala de productie de 300.000 de unitati, incepand din anul 2006, fabrica din Slovacia va fi una din cele mai mari centre de productie ale companiei franceze.
anca.stoicescu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO