Business Internaţional

Toyota urca pe locul al doilea in topul mondial al constructorilor auto

27.01.2004, 00:00 31



Compania japoneza Toyota Motor a detronat, in 2003, concurentul american Ford Motor de pe locul al doilea in lume in randul producatorilor de autovehicule, majorandu-si la 11% cota de piata la nivel mondial.



In ultima perioada, Toyota si-a extins prezenta pe piata SUA, devansandu-si rivalii americani pe propria piata. Totodata, producatorul japonez a aplicat o strategie agresiva in Asia, regiune care reprezinta un punct slab pentru companiile americane.



Toyota urmareste sa isi extinda cota de piata la 15%, in urmatorul deceniu, procent care ar plasa compania inaintea liderului actual General Motors (GM). Potrivit datelor disponibile la sfarsitul anului trecut, GM controleaza 14,7% din piata mondiala de autovehicule.



Vanzarile GM au depasit opt milioane de autovehicule in 2003, dar gigantul american a pierdut o parte din cota detinuta pe piata din Statele Unite, care a coborat astfel de la 28,3% la 28% in 2003.



Grupul Toyota - care include producatorul de autocamioane Hino Motors si constructorul de autovehicule de capacitate mica Daihatsu Motor - a vandut 6,78 de milioane de unitati in 2003, cu 10% mai mult decat anul anterior. Totodata, compania a reusit sa isi extinda prezenta pe toate pietele importante.



Volumul vanzarilor realizate de Ford a fost cu aproximativ 60.000 de unitati mai mic. Grupul american - al carui portofoliu include si marcile Blue Oval, Mercury, Lincoln, Volvo, Jaguar, Land Rover si Aston Martin - a vandut aproape 6,72 milioane de autovehicule.



Aceste cifre demonstreaza competitivitatea tot mai mare a grupului Toyota si a altor constructori japonezi in lupta cu ceilalti trei giganti care opereaza pe piata americana.



Cu o valoare de piata de peste 120 de miliarde de dolari, Toyota este de patru ori mai mare decat Ford si depaseste capitalizarea combinata a Ford, GM si DaimlerChrysler - cei trei mari producatori de autovehicule din Statele Unite.



In plus, grupul japonez obtine castiguri importante. Anul trecut, Toyota a raportat un profit de aproximativ sapte miliarde de dolari - fiind, de departe, cel mai mare din industria de profil - iar estimarile mizeaza pe un avans de 27%, in cursul anului fiscal curent care se va incheia in luna martie.



Spre comparatie, 2003 a adus grupului Ford un profit net de 495 de milioane de dolari, rezultat care a marcat revenirea companiei la profitabilitate dupa trei ani. Cu toate acestea, analistii din industrie estimeaza ca profitiul va creste de cinci ori in acest an. .



Modificarea ierarhiei mondiale ar putea afecta imaginea Ford, un simbol american care si-a mentinut pozitia secunda in ierarhia mondiala timp de peste 70 de ani, inainte ca Toyota sa isi inceapa activitatea. Alunecarea pe locul trei a coincis cu implinirea a 100 de ani de la infiintarea companiei.
florin.cepraga@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO