Germania

Roland Lohkamp, ambasadorul Germaniei: Tot mai multe firme germane vor investi in servicii in Romania

Roland Lohkamp, ambasadorul Germaniei: Tot mai multe firme germane vor investi in servicii in Romania

Roland Lohkamp, ambasadorul Germaniei la Bucuresti: Intreprinzatorii germani sunt activi in intreaga regiune, dar Romania este un loc de amplasare a investitiei deosebit de atractiv.

02.10.2008, 15:25 98

"Volumul investitiilor in firme cu participatie germana la capitalul social s-a cifrat la sfarsitul anului 2007 la aproape doua miliarde de euro, ceea ce face ca Germania sa fie al treilea mare investitor strain in Romania. La aceasta se adauga faptul ca numerosi intreprinzatori germani investesc aici, in tara, prin intermediul filialelor lor din strainatate, astfel ca importanta propriu-zisa a Germaniei ca investitor este de-facto mai mare", subliniaza Roland Lohkamp.

Mari industriasi si comercianti germani se numara acum printre cele mai puternice companii active la nivel local si printre cei mai mari angajatori privati din economia romaneasca, pentru ca au fost printre primii care au acordat credit Romaniei, anticipand etapele dezvoltarii pietei. Intreprinzatorii nemti au investit la nivel local incepand cu anul 1991, fiind atrasi in principal de dimensiunea pietei, pozitionarea acesteia in regiune, dar si de costurile mici cu forta de munca.
De-a lungul ultimilor 15 ani, investitiile directe germane s-au remarcat prin contributia importanta pe care au avut-o la dezvoltarea industriei componentelor auto si a comertului modern, precum si la liberalizarea pietei energetice in Romania. Retailul, industria auto sunt ramuri reprezentative la nivelul economiei germane si, asa cum era de asteptat, nemtii au iesit pe pietele din estul Europei cu ceea ce stiu ei sa faca cel mai bine, explica Lohkamp.
Ambasadorul mai spune ca Romania a reusit in ultimii ani sa-si pastreze atuurile in atragerea investitorilor germani.
"Cu 22 de milioane de locuitori, Romania reprezinta cea de-a saptea piata ca marime in interiorul UE. Apoi, de ani de zile Romania inregistreaza rate ale cresterii economice ce se situeaza clar deasupra mediei din UE. Piata romaneasca atrage si prin nivelul inca relativ scazut al salariilor, precum si prin forta de munca calificata si foarte motivata", afirma Lohkamp.
Nemtii au fost primii investitori straini care au construit fabrici de componente auto in Romania. La nivel local, cel mai mare angajator german este concernul Draxlmaier, cu un efectiv de peste 15.000 de persoane in cele cinci fabrici de componente auto pe care le detine.
Germania, campionul mondial al exporturilor, s-a impus pe piata locala a automobilelor cu marci precum Mercedes-Benz, Volkswagen sau Audi, care au ridicat standardele in domeniu.
Calitatea produselor fabricate sau doar gandite de nemti este de foarte multi ani "brandul de tara" al Germaniei in perceptia consumatorilor romani. "Coloana vertebrala a economiei germane este constituita din intreprinderile mici si mijlocii, indeosebi din cele in domeniul constructiei de masini si utilaje. Acest lucru se reflecta, fireste, si in structura investitiilor germane din strainatate. Eu sunt insa convins de faptul ca tot mai multe firme germane din domeniul prestarii serviciilor vor investi in Romania", mai spune Roland Lohkamp.
Pe langa concernele industriale nemtesti, pe piata locala s-au remarcat pana acum si marile grupuri de comert din Germania. Nemtii sunt greu de intrecut in retailul local, chiar si in conditiile "ofensivei franceze", dupa cum arata evolutia celor mai mari jucatori de pe piata de profil din ultimii ani. Singurii miliardari din comertul din Romania sunt Metro si Rewe, doua grupuri germane active la nivel local cu mai multe divizii. Mai mult, in retailul de bricolaj, o alta companie nemteasca (Praktiker) domina clasamentul celor mai mari jucatori.
"Intreprinzatorii germani sunt activi in intreaga regiune, dar Romania este un loc de amplasare a investitiei deosebit de atractiv", este de parere Roland Lohkamp.
Ambasadorul subliniaza insa faptul ca exista o concurenta stransa intre pietele din regiune pentru atragerea investitiilor straine. Astfel, imbunatatirea conditiilor oferite investitorilor straini la nivel local pare a fi cea mai sigura arma a Romaniei in lupta pentru atragerea capitalului strain.
Recent, concernul german Daimler, producatorul marcii Mercedez, a ales Ungaria ca locatie pentru constructia unei fabrici de masini de 800 de milioane de euro, pe lista tarilor analizate pentru acest proiect fiind si Romania.
"Cred ca decizia concernului Daimler nu ar trebui evaluata ca o apreciere generala cu privire la atractivitatea pietei romanesti. Nu este mai putin adevarat ca exemplul Daimler ne arata faptul ca Romania se afla intr-o concurenta stransa cu statele vecine in ceea ce priveste investitiile straine. Romania ar trebui sa-si extinda infrastructura si sa faca progrese in combaterea coruptiei, precum si in imbunatatirea conditiilor-cadru legale pentru investitori, pentru a ramane competitiva pe termen lung", afirma ambasadorul.
Germania este si principalul partener comercial al Romaniei. In 2007, comertul exterior realizat intre cele doua tari a atins valoarea de 13 miliarde de euro.
Cele mai exportate produse de Romania in Germania sunt masinile, textilele si autovehiculele, in timp ce exporturile Germaniei pe piata locala sunt dominate de autovehicule, masini si utilaje electrice.
 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO