Media & Advertising

Televiziunea mobila incinge lupta intre fabricantii de telefoane

16.09.2005, 20:36 12

Atunci cand televiziunea mobila se va transforma intr-o platforma de distributie consacrata, industria media o va putea utiliza pentru a-si extinde audienta in perioada de prime time, reutilizand programele populare in randul telespectatorilor.

Companiile sud-coreene Samsung si LG au scos pe piata noi generatii de telefoane mobile care permit utilizatorilor sa urmareasca live posturi de televiziune multi-channel.

In lupta pentru cucerirea pietei mobile de televiziune din Europa, companiile coreene trebuie sa faca fata concurentei extrem de puternice din partea companiilor europene.

Serviciile de televiziune pe telefoanele mobile, care se afla acum in stadii de dezvoltare incipiente in majoritatea regiunilor lumii, au fost testate pana acum in special in Europa si Coreea de Sud.

In august, la Campionatele Internationale de Atletism de la Helsinki, Nokia, impreuna cu companiile de telecomunicatii si radiodifuzorii din Finlanda, a testat transmisiuni de televiziune in timp real pe telefoane dotate cu un dispozitiv experimental destinat receptionarii emisiunilor de televiziune.

Anterior, principalul operator sud-coreean de telefonie mobila SK Telecom si compania TU Media au lansat, pentru utilizatorii de telefoane mobile din aceasta tara, un serviciu cu plata de televiziune prin satelit. Dupa lansarea serviciului, TU Media a recunoscut ca reactia clientilor nu a fost cea asteptata, mai ales din cauza preturilor ridicate, de circa 900 de dolari, ale telefoanelor dotate cu dispozitive pentru receptionarea transmisiunilor TV prin satelit.

Pe de alta parte, testele efectuate de Nokia si de operatorul sud-coreean au aratat ca actualele grilele TV nu se potrivesc prea bine cu televiziunea mobila. Analistii apreciaza ca programele video destinate telefoanelor mobile trebuie sa fie concise si sa aiba durate foarte scurte. In plus, ei avertizeaza ca aplicatia TV nu trebuie sa afecteze functiile telefonului mobil.

Potrivit specialistilor, o alta caracteristica a continuturilor TV mobile trebuie sa fie interactivitatea, adica abilitatea de a folosi telefonul pentru a vota in timpul emisiunilor sau pentru a accesa site-uri mentionate in cadrul anumitor programe.

Pe de alta parte, companiile producatoare de telefoane mobile trebuie sa depuna eforturi pentru a imbunatati performanta bateriilor aparatelor si pentru a asigura o receptie buna a continuturilor TV mobile. In plus, telefoanele trebuie sa incorporeze noi tehnologii, care nu trebuie insa sa duca la cresterea dimensiunilor aparatelor.

Un factor de natura sa determine confuzie in legatura cu telefoanele mobile capabile sa receptioneze emisiuni de televiziune este reprezentat de utilizarea de catre fabricanti a unor standarde tehnologice diferite.

In prezent, piata din Europa este dominata de tehnologia DVB-H (digital video broadcasting for handheld), dezvoltata de Nokia. Astfel de servicii, care au la baza tehnologia DVB-H sunt testate in Spania, Germania, Marea Britanie, Olanda, Franta, Elvetia, Malaiezia, Singapore, Australia, Africa de Sud si Statele Unite. Standardul DVB-H are actualmente cele mai multe sanse sa fie adoptat ca standard international pentru televiziunea mobila.

Concurentul DVB-H este tehnologia DMB (Digital Multimedia Broadcasting), care a fost initial elaborata in Coreea de Sud, are la baza standardul DAB (digital audio broadcasting) si poate livra pe receptoarele mobile nu doar continuturi audio, ci si imagini video sau fotografii.

Analistii media estimeaza ca, dupa ce popularitatea serviciilor de televiziune mobila va creste, principalele continuturi care se vor vinde pentru noua platforma vor fi fotbalul, comediile si programele pentru adulti.

"Radiodifuzori precum BBC si providerii de televiziune cu plata isi pot restructura continuturile si obtine astfel oportunitati imense" pe piata televiziunii mobile, sustine Peter Simpson, Chief Technologist al companiei britanice Pace Micro Technology.

Cu toate acestea, un raport elaborat de centrul suedez de analiza Berg Insight estimeaza ca, in Europa de Vest, televiziunea nu va avea o contributie majora la veniturile obtinute pe piata continuturilor mobile pana cel putin in 2012.

Studiile realizate in Germania arata ca 78% dintre consumatori considera deja ca televiziunea mobila este o idee buna sau excelenta, in timp ce 82% dintre ei sunt dispusi sa plateasca pentru un astfel de serviciu circa 12,5 euro pe luna.

Fabricantii de telefoane mobile considera ca fanii sporturilor vor fi cei care vor adopta primii televiziunea mobila.

In cazul in care Cupa Mondiala de Fotbal din 2006 nu va fi la inaltimea asteptarilor companiilor producatoare de receptoare mobile, acestea vor putea testa din nou telefoanele capabile sa receptioneze programe de televiziune in 2008, cand vor avea loc Jocurile Olimpice de la Beijing.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO