Mediafax.biz Exclusiv

De ce pierde vinul în faţa berii: investiţiile în promovare sunt de zece ori mai mici

Autor: Ioana David

19.11.2010, 10:18 30

"Cred căpromovarea pe TV este undeva la 1 milion de euro", a spus ValeriuCotea, preşedintele PNVV. Printre companiile din piaţa de vin careau avut campanii de promovare pe TV se numără Murfatlar, Vincon,Cotnari, Vinexport Trade Mark (cu brandul RomanianClassic).

"Dacă vrei să intri pe TV nu are rost săintri cu mai puţin de 100.000 de euro", a spus directorul unuiproducător de vin, care a estimat investiţiile nete pe TV la 12mil. euro, dar care a dorit să-şi păstreze anonimatul. El s-areferit la faptul că deşi sumele aflate în joc sunt mici, puţinecompanii din industrie îşi pot permite să susţină astfel decampanii.

Spre deosebire de industria vinului, berariisunt extrem de agresivi pe TV, iar potrivit estimărilor lui ShacharShaine, preşedintele United Romanian Breweries Bereprod (URBB), alpatrulea jucător pe piaţa de profil, sumele nete alocate pentrupromovarea TV ajung la 12 mil. euro.Din acest punct de vedere nu este loc deconcurenţă între cele două industrii.

În vreme ce berarii au campanii tot timpuluianului, care devin mai agresive vara, iniţiativele producătorilorde vin sunt mai degrabă punctuale şi sunt legate de promoţii. Îngeneral companiile evită să facă publice bugetele nete pe care lealocă pentru promovare şi furnizează date doar la rate-card (fărădiscounturi).

Ce companii se bat pentru baniiromânilor alocaţi pentru bere şi vin

Industria vinului este dominată în principalde antreprenori locali precum familia Dobronăuţeanu (Murfatlar),Claudiu Necşulescu (Jidvei), familia Jitea şi Constantin Buşcă(Vinexport Focşani), Sebastian Ghiţă (care deţine 300 de hectare deviţă-de-vie) sau Daniel Guzu. Există puţini antreprenori străinicum sunt Sergio Faleschini (Vinarte) sau Jean Valvis (DomeniileSâmbureşti). Printre puţinii jucători străini care au intrat senumără Halewood (Marea Britanie) şi Carl Reh (Germania).Cel mai mare jucătordin industrie, Murfatlar, a avut anul trecut, o cifră de afaceri de28,3 mil. euro, în condiţiile în care întreaga piaţă a fost deaproximativ 400 mil. euro.

Pe de altă parte, în industria beriirulajele sunt mult mai mari. Liderul pieţei, Ursus Breweries, aavut anul trecut afaceri de 284,8 mil. euro, conform RegistruluiComerţului, ceea ce ar corespunde unui procent de 70% din toatăpiaţa vinului. Berea este piaţa multinaţionalelor, concurate dedoar două companii româneşti mari: European Drinks (Burger) şiRomaqua (Borsec). Astfel Ursus Breweries, Heineken, Bergenbier,Tuborg, Romaqua şi European Drinks controlează în jur de 95% dinpiaţa de un miliard de euro anual.

Un an greu pentru toatălumea

2010 a fost un an greu pentru cele douăindustrii care s-au confruntat cu scăderea consumului. Pe lângăaceasta, producătorii de vin au avut de înfruntat şi vremeanefavorabilă, astfel că toamna nu a venit cu recolta pe care oaşteptau. "Producţia de vin din acest an cred că este cu 30% maimică faţă de 2009. În toate statele din regiune a fost la fel.Poate că Ungaria a fost şi mai lovită", a spus Costea. El a fostprezent la evenimentul Gala Vinului organizat de PNVV la mijloculsăptămânii trecute.

Într-o analiză de la începtul luniioctombrie, ZF a scris că producţia va fi cu câteva procente maimică faţă de 2009, pe baza datelor preliminare furnizate dejucători. Estimările reprezentantului PNVV vin la finalul campanieide recoltare.

Scăderea pieţei de vin în 2010 este estimatăla peste 10%, în timp ce consumul de bere a avut o evoluţiefluctuantă astfel că Sărbătorile vor fi decisive. Astfel, după douăluni de vară, iulie şi august, în care consumul a fost pe creşterepentru prima dată după octombrie 2008, companiile din industriaberii au fost puse din nou în situaţia de a face faţă scăderiiconsumului. În septembrie vremea proastă şi alte cheltuielicaracteristice perioa dei au fost principalele "vinovate" pentrudeclin.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO