Business Hi-Tech

Exista playere dincolo de iPod

09.10.2006, 13:03 41

Cultul format in jurul Apple ii determina pe unii consumatori sa caute alternative.
Cand Max Roosevelt a simtit nevoia sa devina rebel, si-a cumparat un laptop Dell si un player MP3 SanDisk. Nu era o rebeliune fata de parintii sai, care foloseau produsele Dell de mai multi ani. A fost o rebeliune fata de generatia sa, care este dependenta de MP3 player-ul produse de Apple - iPod.
"Nu am vrut sa am acelasi player MP3 player ca si toata lumea si am simtit ca trebuie sa existe unul echivalent sau chiar mai bun", a spus Roosevelt, un student de 18 ani din Statele Unite. "Nu este vorba ca nu-mi place, doar ca nu-mi place cultul format in jurul Apple. Nu-mi place ca toata lumea adera la acest cult." Chiar daca pare ca el este singurul care nu vrea sa cumpere produsele Apple, iPod a avut in SUA o cota de 68% in primele opt luni pe piata de playere MP3 cu memorie flash, conform companiei de cercetare a pietei NPD Group, citata de New York Times. Cu alte cuvinte, aproximativ o treime din playererele MP3 cu memorie flash vandute pe piata americana au fost produse de alte companii. SanDisk a avut o cota de piata de 14%, iar restul procentelor ramase au fost impartite de Creative, Samsung, iRiver si alte cateva companii.
iPod Nano poate reprezenta o combinatie irezistibila intre un design deosebit, tehnologie de varf si un marketing agresiv, insa are Roosevelt dreptate? Sunt alte playere mai avansate si cel putin la fel de usor de folosit? O examinare a intregii oferte de playere arata ca exista si alte produse care sunt cel putin egale cu un iPod.
Principalii concurenti au functii ce nu se gasesc la iPod Nano, precum ecrane mari, radio FM si functii de inregistrare audio. Fiecare poate reda clipuri video, daca folosesc un format uzual pe PC-uri.
Fiecare dintre concurentii iPod sunt compatibili cu servicii de muzica online, precum Rhapsody, Napster sau noul Urge. Inca o data, nici unul nu este compatibil cu fisierele descarcate de pe Apple iTunes Music Store.
iPod Nano are de castigat la capitolul dimensiuni, nici unul dintre concurentii sai directii nefiind la fel de mic. Totusi, acestia sunt suficient de mici sa incapa in buzunarul pantalonilor, chiar si cei mai stramti.
La capitolul calitatii sunetului, iPod Nano nu are de castigat - folosind acelasi set de casti, calitatea sunetului este similara in cazul celor mai cunoscute mp3 playere de pe piata.
Si totusi, cum se explica faptul ca iPod Nano detine doua treimi din piata americana, chiar daca multe dintre companiile din domeniu ofera produse la fel de bune ca Apple sau poate chiar asemanatoare.
Oare cei care cumpara alte playere MP3 decat cel produs de Apple isi doresc in secret un dispozitiv similar lui iPod Nano?
Max Roosevelt spune ca nu. Multe persoane de varsta lui descarca muzica de pe Internet si fac schimb de fisiere, uneori legal si de cele mai multe ori ilegal. El sustine ca magazinele online de muzica nu l-au convins complet.
El a folosit timp de un an un player produs de compania Carbon, pe care asculta melodii fara licenta. Cand compania a dat faliment, Roosevelt a aflat motivul: nu a reusit sa faca fata concurentei Apple. Tocmai de aceea s-a hotarat sa nu cumpere produse Apple si a apelat la un alt brand.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO