Business Internaţional

Castel revolutioneaza oenologia traditionala francez

18.11.2004, 00:00 65



Ca oricare alt baron al vinului din Franta care se respecta, si Pierre Castel are un castel inconjurat de plantatii de vita de vie. De fapt, are douasprezece si un nume predestinat.



Dar ceea ce il face cu adevarat mandru este depozitul sau ultramodern de marimea unui stadion de fotbal, aflat in capitala franceza a vinului, Bordeaux, unde tine peste 50.000 barili de vin (79.500 hectolitri) pentru invechire, scrie Wall Street Journal.



Din acest punct de vedere, compania Castel SA a devenit al treilea mare producator de vin din lume dupa volum, in urma companiilor E. & J. Gallo Winery si Constellation Brands. Anul trecut Castel a realizat venituri totale de 948 mil. euro, din vanzarea a 450 milioane de sticle de vin. Mai mult de o treime din vanzari au fost la export, procentaj care continua sa creasca in ciuda scaderii valorii exporturilor de vin francez din acest an.



Castel a zdruncinat industria vinariei franceze in doua moduri: reusind sa comercializeze vinul ca un brand, nu ca o forma de arta cum era pana acum, si perfectionand sistemul de distributie. Este formula de succes a producatorilor de vin din Lumea Noua care a nemultumit multi producatori traditionalisti francezi. Dar succesul companiei arata cum industria franceza fragmentata a vinariilor de familie ar trebui sa echilibreze traditionalismul cu cererile contemporane ale unei piete globale.



"Vinurile din Lumea Noua au devenit competitori foarte puternici la export deoarece au fost dezvoltate ca si brand", spune Pierre Castel, in vasta de 78 de ani, fondatorul si presedintele companiei Castel. "Ne dorim sa realizam acelasi lucru in Franta", adauga el.



Filosofia traditionala a viticultorilor francezi se axeaza pe conceptul de "terroir" - ideea ca zona unde este plasata podgoria, solul si clima sunt factorii care determina savoarea vinului. Totusi, ca si producatorii din Lumea Noua, Castel a avut succes cu politica sa de a-si comercializa vinurile adoptand nume de brand, iar acum a lansat o ofensiva la nivel international prin clasificarea brandurilor in functie de soiul strugurilor. Si, precum Gallo, Castel are puterea de a furniza cantitati apreciabile de vin catre supermarketuri, acolo unde se achizitioneaza cele mai mari volume.



Pierre Castel, inconjurat de cei opt frati ai sai, a inceput sa isi ridice imperiul exportand vin in Africa in anii 1940. Cand afacerea a inceput sa se dezvolte, a cumparat podgorii si castelele lor in regiunea Haut-Medoc din apropiere de Bordeaux in anii 1970. In 1988, Castel a achizitionat lantul francez de vinuri Nicolas, intrand pentru prima data in sfera distributiei.



In acest timp, Castel a inceput sa produca bere in Africa si sa imbutelieze apa in Franta, mutare care, spun analistii, i-a asigurat un important flux de numerar pentru a sustine afacerea cu vinuri. Vinul a contribuit doar cu 15% la profiturile de 100 mil. euro, obtinute de grup anul trecut, desi a avut o pondere de 39% in vanzarile de peste 2,4 mld. euro.



In ultimii zece ani, afacerea cu vin a companiei a progresat prin consolidarea de branduri. In 1992, Castel a relansat pe piata vinul de masa Vieux Papes, cel mai bine vandut brand de vinuri din Franta, cand a cumparat operatiunile producatorului francez Pernod Richard. Anul trecut, Castel a preluat si operatiunile William Pitters, care includ si popularul brand de Bordeaux Malesan. De asemenea si-a creat propriul brand, Castel, destinat exclusiv pentru export.



Brandurile au avut o influenta decisiva asupra vanzarilor grupului Castel, ajutand atat consumatorii locali cat si pe cei externi sa desluseasca prin oferta confuza de vinuri franceze. Aproape toate sortimentele de vinuri din Franta sunt comercializate dupa originea lor, denumita appellation - desemnand terroir-ul sau sorgintea lor. Numai in Bordeaux exista peste 10.000 de podgorii distincte din peste 56 de appellation diferite facand extrem de dificila recunoasterea lor.



Desigur, nu doar brandul ii supara pe producatorii de vin de calitate superioara. Prin productia in masa a vinului si prin utilizarea unor instalatii cu vase uriase pentru a obtine mustul, pentru a obtine un gust uniform, enologii traditionalisti spun ca este sacrificata calitatea. Analistii considera ca preturile joase practicate de Castel trag piata in jos.



Cu toate acestea, pretul mic este primit bine de consumatori. La supermarketul online al grupului Monoprix, Telemarket.fr, o sticla din sortimentul Malesan din 2002 se vinde pentru 4,89 euro, in timp ce o sticla din acelasi an de vin de Bordeaux Baron Philippe de Rothschild costa aproape dublu.



Castel a reabilitat sistemul invechit de distributie pentru vinurile de Bordeaux, in care brokerii, comerciantii, importatorii si retailerii aveau libertatea de a-si stabili propriile marje de profit. Pana sa ajunga de la producator la consumator, pretul vinului se dubla sau chiar tripla. Castel a renuntat la aceste aranjamente. Comercializeaza vinurile de top, precum Chateau d'Arcins, produs in regiunea Haut-Medoc prin divizia sa de distributie, magazinele Nicolas.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO