Companii

Cum încearcă Leroy Merlin să-şi facă loc în bricolaj: „Am mers în vizite în sute de locuinţe ca să cunoaştem piaţa“

 Cum încearcă Leroy Merlin să-şi facă loc în bricolaj: „Am mers în vizite în sute de locuinţe ca să cunoaştem piaţa“

Autor: Mihaela Popescu

06.10.2010, 23:57 2206

Retailerul francez, al doilea mare jucător pe piaţa europeană deprofil, după britanicii de la Kingfisher şi înaintea Praktiker, arecrutat deja circa 30 de oameni în România şi şi-a amplasatbirourile la câteva sute de metri de poziţia parcului de retailColosseum din Capitală, în care va deschide o unitate în primulsemestru din 2011. Leroy Merlin este a şaptea reţea internaţionalăde bricolaj care intră pe piaţa din România într-un interval de optani.

În plus, în sectorul de profil s-au impus deja două companiideţinute integral de antreprenori români, Dedeman şi Ambient.Astfel, o piaţă estimată la circa două miliarde de euro - potrivitcalculelor reţelei Praktiker - este disputată în prezent de optcompanii mari, fiind printre cele mai competitive sectoare dincomerţ.
Şeful Leroy Merlin admite că va fi o competiţie dură pe piaţă."Este pentru prima dată când intrăm pe o piaţă cu o concurenţă atâtde mare, astfel încât abordarea va fi diferită de restul celorlalteţări. Atunci când nu ai competiţie faci ceea ce crezi că trebuie săfaci, însă în situaţia în care piaţa este aglomerată te uiţi laceilalţi şi încerci să faci lucrurile diferit de ei", afirmăPhilippe Hauville, directorul general al Leroy MerlinRomânia.

Compania, deţinută de grupul Adeo cu afaceri de circa 9 mld. euro,are operaţiuni în 12 ţări, ultimele pieţe bifate pe listă în acestan fiind Turcia şi Ucraina.
Francezii aplică la nivel local aceeaşi strategie de cercetare pecare au încercat-o în restul ţărilor în care au intrat: abordareadirectă a potenţialilor clienţi.
"Până acum am construit centrala de achiziţii a reţelei şi amîncercat să ne cunoaştem viitorii clienţi şi să le înţelegemnevoile şi aşteptările legate de un nou format de magazin debricolaj. Fiecare persoană de aici (din sediul Leroy Merlin România- n. red.) a avut până acum câteva zeci de vizite la locuinţelepotenţialilor clienţi", spune Hauville.
"Oamenii sunt foarte deschişi, de altfel ne-am bucurat de aceeaşideschidere şi pe celelalte pieţe pe care am intrat până acum. Ampornit cu vizite la cunoştinţe şi am încercat să acoperim toatecategoriile de consumatori."

Retailerul are 8 expaţi în conducere
Fost director al magazinului Leroy Merlin din piaţa GeorgesPompidou din centrul Parisului, Hauville este în prezent unuldintre cei opt expaţi din managementul subsidiarei locale.Francezul în vârstă de 58 de ani coordonează şi activităţile demarketing ale subsidiarei locale, având sarcina de a adaptaconceptul de retail al Leroy Merlin la condiţiile de pe piaţaromânească. El a acumulat o experienţă de 20 de ani pe piaţafranceză, în cadrul aceleiaşi companii, şi a fost mutat în Româniaîn decembrie 2008 pentru a coordona lansarea reţelei la nivellocal.
Primul magazin al reţelei va fi condus tot de un expat - un manageradus de la Leroy Merlin Rusia care a mai lucrat şapte ani pe piaţaromânească, în anii '90.
De partea cealaltă, printre primii oameni recrutaţi de Leroy Merlinîn România se numără Cristi Petrescu, managerul care a coordonatanterior, timp de 8 ani, extinderea reţelei Praktiker la nivellocal, şi managerul de resurse umane, Adina Burchioiu, care alucrat anterior la Dacia.
"Pot spune că recrutarea angajaţilor a fost până acum o sarcinăuşor de realizat. România este într-o eta­pă de dezvoltare în careoamenii au multe aspiraţii, sunt încă multe lucruri de realizataici. Eu vin dintr-o ţară în care oamenii sunt mai degrabă blazaţipentru că totul este pus la punct şi nu mai e loc de iniţiative.Aceste diferenţe se resimt puternic în cotidian", apreciazăHauville.

Preia o reţea deja activă pe piaţă?

În piaţă au apărut în ultimii doi ani informaţii legate deexistenţa unor negocieri între retailerul Leroy Merlin şi unadintre reţelele deja prezente în România. Hauville spune că grupulsău nu urmăreşte în mod expres realizarea unei achiziţii la nivellocal.
"Furnizorii ne întreabă mereu dacă vom prelua o reţea. Nu esteexclusă o achiziţie, însă aceasta nu este un scop în sine înprezent. Dacă vor apărea oportunităţi de acest gen le vom analiza."Venirea retailerului francez în România a fost anunţată încă dintoamna lui 2008, când dezvoltatorul parcului de retail Colosseumdin Bucureşti - compania britanică Modus Properties - a comunicatcă a închiriat un spaţiu de 19.000 de metri pătraţi reţelei demagazine Leroy Merlin. Anul trecut, retailerul căuta activ spaţiipentru extindere în Bucureşti, însă operatorul nu a anunţat pânăacum decât o singură deschidere.
"Nu ne-am impus un ritm de expansiune pe piaţă, însă al doileamagazin va fi deschis după cel mult un an de la prima inaugurare.Viitoarele magazine ar putea avea dimensiuni diferite de unitateadin Colosseum, în funcţie de zona în care acestea vor fiamplasate." El a mai menţionat că reţeaua are în vizor şi oraşe dinprovincie pentru proiectele sale de expansiune.

Al doilea an de declin


Doar una dintre cele opt reţele de magazine de bricolaj dinRomânia, o piaţă de 2 miliarde de euro, a ajuns până acum la oacoperire satisfăcătoare a pieţei, Praktiker, criza surprinzândrestul jucătorilor cu planuri ambiţioase de expansiune pehârtie.
Majoritatea operatorilor au îngheţat o parte dintre proiectele deextindere pe care le aveau în derulare în ultimii doi ani, astfelîncât investiţiile în sectorul de profil s-au redus la jumătatefaţă de perioada anterioară.
Retailul de bricolaj s-a contractat cu 25% anul trecut faţă de2008, potrivit estimărilor Praktiker - cel mai mare jucător de pepiaţă. Dragoş Pavăl, proprietarul companiei Dedeman, estimeazădeclinul sectorului de bricolaj în jurul a 15% în primele şase lunidin an faţă de S1 din 2009.
Ca şi anul trecut, reţelele de magazine de bricolaj au mizatputernic în 2010 pe promoţii şi discounturi în comunicarea cătreclienţi, în încercarea de a impulsiona redresarea consumului.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO