Business Hi-Tech

Motorul pietei de computere este alimentat de cei "mici": consumatorii individuali si companiile de dimensiuni reduse

17.01.2005, 00:00 57



Desi fenomenul de ieftinire a sistemelor si componentelor PC continua, incasarile totale ale pietei romanesti de computere (desktop, laptop si servere) cresc o data cu numarul de unitati vandute.



Per total, vanzarile de computere au insumat anul trecut pe piata locala aproximativ 400 de milioane de euro, incluzand aici si componentele hardware, conform unui studiu IDC. Numai PC-urile luate la un loc au generat incasari estimate la 230 de milioane de euro. Incasarile din vanzarea de componente hardware au urcat la 100 de milioane de euro, iar piata de servere este estimata la mai bine de 70 de milioane de dolari.



"Ca numar de unitati, vanzarile au crescut anul trecut cu 43%, in total fiind comercializate circa 410.000 de computere", spune Valentin Negoita, presedintele APDETIC (Asociatia Producatorilor si Distribuitorilor de Echipamanet IT&C).





Cresterea pietei, sustinuta de retail



De sarbatori, vanzarile au fost extrem de bune, in mod traditional sezonul cadourilor marcand cele mai bune incasari pentru vanzatorii de echipamente electronice si IT&C. Producatorii si distribuitorii nu au terminat insa de numarat banii, iar deocamdata nu sunt publice statistici obiective privind trimestrul al patrulea al 2004.



"Fara sa fie fantastic, anul 2004 s-a incadrat in asteptarile realiste ale participantilor la piata, cu o crestere estimata de 10-15%. Consumatorii individuali au reprezentat motorul cresterii, in vreme ce segmentele guvernamental sau corporatist nu au raportat niste dezvoltari spectaculoase", a declarat pentru ZF Dragos Simion, presedintele executiv la Flamingo.



Din punct de vedere al vanzarilor de calculatoare, anul 2004 a fost un an in care vanzarile au mers mai bine ca in 2003, a apreciat la randul sau Cristian Fughina, directorul executiv (CEO) al grupului K Tech - Ultra Pro. "Pentru noi a insemnat si dublarea numarului de magazine retail, care a ajuns la 57", a adaugat el.



Principalii cumparatori de tehnologie sunt utilizatorii particulari sau cei care au un mic birou acasa (SOHO - small office, home office), a aratat si Valentin Negoita. Ei au cumparat peste 50% din echipamentele vandute anul trecut. Companiile mici si medii (SME) au achizitionat aproximativ 32% din totalul sistemelor si componentelor PC vandute anul trecut.



La cresterea vanzarilor au contribuit si facilitatile financiare oferite de companii, precum creditul cu buletinul lansat de Altex, a precizat Costin Soare, sales& marketing manager IT&C al grupului. "Noi estimam ca in 2004 piata a inregistrat o crestere semnificativa, peste 50%", a spus el.



Producatorii si distribuitorii au apreciat si programul social lansat de guvern, cuponul de 200 de euro crescand in special vanzarile de computere ieftine.



"Acest program a favorizat in special brandurile locale", a apreciat John Cusa, director executiv la Tornado Sistems.



Compania a reusit anul trecut sa lanseze si sa impuna pe piata brandul "Kinetix", care cuprinde atat sisteme IT, cat si accesorii, precum monitoare, sisteme audio, tastaturi sau maousi.



Anul 2004 a marcat intarirea segmentului local de asamblare de sisteme, spune Dragos Simion. "Companiile locale care asambleaza computere si-au consolidat pozitia", a aprecizat el. La fel, Altex a obtinut o crestere a vanzarilor de computere peste media pietei datorita lansarii brandului Davio, a apreciat Costin Soare.



In plus, vanzarile de computere portabile au explodat anul trecut. "Am reusit sa crestem vanzarile de laptop-uri la marcile distribuite, HP, Fujitsu-Siemens si Acer, peste media pietei de 100%", a mai adaugat Ionut Paraschiv. "Dupa ce pe primele trimestre numarul de unitati vandute a fost cu 100% mai mare decat pe anul anterior, pe ansamblul anului cresterea a fost un pic peste 54%", sustine la randul sau presedintele APDETIC.





Vanzarile cresc, scade marja de profit



Studiile de piata arata ca vanzarile de computere (desktop, laptop si servere) au crescut pe piata locala chiar si in trimestrul al treilea al lui 2004, cu aproximativ 50% fata de aceeasi perioada a anului anterior, atat ca numar de unitati, cat si ca valoare a incasarilor, arata un raport al companiei americane de analiza IDC.



In continuare, calculatorul de birou pare sa fie preferatul romanilor, vanzarile de sisteme desktop insumand 86% din numarul de unitati vandute in trimestrul trei si circa 69,7% din incasarile pietei. Flamingo a reusit sa isi mentina primul loc ca numar de unitati vandute in trimestru, insa Hewlett-Packard a trecut in frunte ca incasari realizate pe piata locala, spune IDC. Romanii prefera procesoarele Intel, care au obtinut o cota de 68,7% la numarul de unitati vandute. Un succes remarcabil pare sa aiba platforma deschisa (open-source) Linux, care se afla pe aproximativ 21,9% din computerele romanilor, conform statisticilor IDC. Sismul de operare Windows al Microsoft are o cota de 77,8% ca numar de licente vandute, iar ca incasari a acumulat 83,3% din piata locala.



Paradoxal, utilizatorii particulari si firmele mici au cheltuit cei mai multi bani pentru echipamente IT in trimestrul al treilea.



Categoriile SOHO (small office, home office) si SME (companii mici si medii) au reprezentat peste 80% din vanzarile realizate in perioada iulie-septembrie 2004. In aceasta perioada, guvernul si marile companii nu acumuleaza mai mult de 15% din afacerile cu computere din Romania.





Laptopurile cuceresc si piata locala



In timp ce vanzarile de computere pentru birou au progresat cu 50% fata de anul trecut, la nivelul mediei pietei, vanzarile de computere laptop au progresat cu peste 75% fata de anul trecut, atat ca valaore, cat si ca numar de unitati.



Per total, vanzarile de laptopuri reprezinta in acest moment 12% din piata computerelor, in timp ce desktop-urile acopera in continuare 86% ca numar de unitati. Analizand incasarile dealerilor si producatorilor, laptopurile reprezinta 22% din incasari, mai bine de o cincime, iar comptuerele de birou peste 69%.



In trimestrul analizat au crescut si vanzarile de servere, tot aproape de media pietei, insa ele reprezinta deocamdata doar 2% din piata ca si numar de unitati, aproape 8% ca incasari.



Flamingo a reusit sa isi mentina locul intai ca numar de unitati vandute in trimestrul al treilea, avand o cota de piata de 14,5%, conform IDC.



Hewlett-Packard ramane pe locul al doilea, cu 12,4% din piata, apoi vin Romsoft (Depozitul de Calculatoare), cu 11%, K-Tech Ultra Pro - 10,3% si ComRace - 6,9%.



Dupa incasari, Hewlett-Packard a luat crema pe piata romaneasca, cu o cota de 20,6%. Flamingo a obtinut pe trimestrul trei 10,5% din incasarile pietei, fiind urmat in clasamentul IDC de IBM - 10,2%, Romsoft - 7,5% si K Tech - 6,6%.



Advanced Micro Devices (AMD) a obtinut in trimestrul trei o cota de piata de 31,1% pe piata romaneasca, dupa numarul de unitati vandute. Intel are aici 68,76%, insa la incasari a obtinut aproximativ 81% din totalul pietei.



Pentium IV tine capul de afis pentru Intel, reprezentand 44,4% din numarul de procesoare vandute in acest trimestru si peste 50% din incasarile pietei.



AMD a reusit sa depaseasca linia de procesoare low-end a Intel, Celeron. Tehnologia mobila, Centrino, ocupa 5% din numarul de unitati vandute, iar ca incasari reprezinta peste 10% din piata.





Intermediarii au afaceri bune



Studiul IDC arata ca afacerile intermediarilor, care preiau computerele de la producator si le aduc pe piata, cresc mai rapid decat cele ale producatorilor care vand direct catre consumator.



Vanzarile directe au crescut ca volum cu 8,8% pe trimestrul trei fata de trimestrul anterior din 2004, in timp ce vanzarile indirecte au progresat cu 10,8%.



Ca valoare, diferenta este si mai mare, incasarile producatorilor cu vanzare directa crescand doar cu 8%, in timp ce distribuitorii si-au sporit veniturile cu 15,3% per total.



In plus, se vand tot mai bine produsele no-name (sau unbranded, fara brand, cum le noteaza IDC), care probabil ca sunt mai ieftine.



Vanzarile de astfel de comptuere au progresat cu 33% fata de trimestrul anterior, in timp ce vanzarile de echipamente de marca au crescut doar cu 2,9%, dupa numarul de unitati.



Inca un lucru de notat despre piata romaneasca: vanzarile de computere cu sisteme de operare Linux au crescut vertiginos, avand o cota de piata de 22% ca numar de unitati si 15,5% dupa totalul incasarilor.



Widows ramane liderul incontestabil al pietei, cu 77,8% din numarul de licente vandute si 83,3% din incasari.





2005, anul casei digitale



Oamenii din industrie spun ca 2005 va fi un an in care conceptul de "casa digitala" se va face simtit tot mai puternic in Romania.



Cu alte cuvinte, toate echipamentele electronice si electrocasnice din locuinta vor trebui musai sa comunice intre ele, in special cu computerul personal, totul proiectandu-se pe ecranul generos al televizorului.



Casa secolului 21 are in centrul ei computerul, iar la el se leaga toate celelalte echipamente de divertisment si afaceri, spune Valentin Negoita, presedintele APDETIC.



Producatorii de echipamente se intrec care mai de care cu oferte de acest gen, iar totul se rezuma la multimedia, in orice format posibil, de la buzunar, la sufragerie.



Pe scurt, industria IT ar trebui sa aiba in 2005 un an mult mai bun decat cel care s-a incheiat.



"Segmentul consumatorilor individuali si companiile mici constituie in continuare motorul cresterii pietei. Fara existenta unor frane la creditul de consum, o data cu scaderea dobanzilor, anul 2005 ar trebui sa fie semnificativ mai bun", a aprecizat Dragos Simion.



De asemenea, o parte din proiectele guvernamentale si din administratie, care au fost amanate anul trecut, trebuie insa sa intre in lucru in forta in 2005.



"Programele legate de integrarea in Uniunea Europeana pot creste investitiile in IT anul acesta", a apreciat Dragos Simion, presedintele executiv al grupului Flamingo.



Anul 2005 nu inseamna numai cresterea pietei. Lanturile de distributie vor continua programele de extindere agresiva, iar retailul va avea in continuare incasari mai mari decat segmentul corporate si public.
dan.dragomir@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO