Business Internaţional

Cum s-a impotmolit Halliburton in desertul irakian

03.05.2004, 00:00 23



Toamna trecuta, Armata SUA a oferit un contract companiei KelloggBrown&Root, divizie a grupului de inginerie Halliburton Co., pentru aprovizionarea trupelor din Kuweit si Irak cu gheata. Termenii contractului nu au fost stabiliti cu exactitate, KBR putand produce sau putand apela la subcontractori pentru indeplinirea obligatiilor contractuale.



KBR a profitat din plin de formularea vaga a termenilor contractului, construind in sudul Kuweitului o uzina cu utilaje importate din Texas, capabile sa produca pana la 40 de tone de gheata pe zi. Au fost angajati 28 de oameni pentru a asigura functionarea fabricii, iar pe fiecare punga de gheata producatorul si-a pus stampila: "KBR Iceworks pentru Armata SUA".



Serviciul de aprovizionare cu gheata arata modul in care KBR a reusit sa devina cel mai puternic furnizor de servicii pentru Armata SUA. Aceasta afacere justifica insa si intrebarile auditorilor de la guvernul SUA referitoare la incarcarea facturilor, lipsa unor documente sau platile intarziate catre furnizori, precum si controalele interne repetate.



Contractele pe care KBR le are cu armata stipuleaza deservirea soldatilor cu bunuri si servicii punandu-se accentul pe promptitudine, facand astfel ca eficienta si costul solutiilor sa treaca pe un plan secund. Situatiile-limita aparute in cazul unui conflict armat fac necesara acoperirea nevoilor in timp real, marindu-se astfel presiunea asupra guvernului de a plati cat i se cere.



Extinderea teatrului de operatiuni in Irak a luat prin surprindere compania, responsabilitatile nou aparute suprasolicitand sistemele acesteia, generalizand ineficienta la nivelul companiei si facand loc coruptiei, relateaza Wall Street Journal Europe.





Documete pierdute cu regularitate



Agentia de audit a Pentagonului investigheaza KBR pe mai multe fronturi, inclusiv in legatura cu pretul nejustificat de mare platit de armata pentru carburantul adus din Kuweit sau miile de mese pe care nu le-a furnizat, incluzandu-le totusi in facturi.



In Kuweit, unde se desfasoara majoritatea operatiunilor KBR, documentele sunt pierdute cu regularitate iar echipamentele achizitionate nu sunt inregistrate in contabilitate. Furnizorii companiei sunt deranjati de intarzierea unor plati de milioane de dolari cu cateva luni. Comandantul armatei americane din Irak s-a plans in martie de ingreunarea operatiunilor datorata intarzierii suportului logistic. Conjunctura din Irak din ultimele saptamani a ingreunat si mai mult situatia companiei, aceasta fiind nevoita sa renunte la unele transporturi din motive de securitate.



Pe deasupra, faptul ca KBR nu a explicat in detaliu cheltuielile sale a determinat guvernul american sa opreasca unele plati catre companie. Cu toate ca Halliburton are de incasat de la guvern aproape 3 miliarde dolari, s-au platit deocamdata doar 1,8 miliarde dolari. Oficialii companiei au avertizat ca sistarea platilor ar afecta serios nivelul lichiditatii. In plus, Halliburton poate avea probleme in castigarea contractelor in viitor din cauza nivelului scazut al eficientei serviciilor.



Halliburton si KBR sustin ca principala cauza pentru aceste probleme o reprezinta expansiunea rapida a responsabilitatilor, lucrand in prezent la remedierea situatiei. Dupa obtinerea unui contract pentru suport logistic al armatei si al altuia pentru reconstructia campurilor petrolifere din Irak, sarcinile au crescut aproape exponential. De exemplu, compania a fost nevoita sa furnizeze hrana pentru 130000 soldati in iulie, fata de cei 50000 pe care ii avea cu doar o luna in urma.



Dave Lesar, presedinte al Halliburton, a declarat intr-un interviu acordat recent: "Nu cred ca munca noastra este apreciata la adevarata ei valoare. Nu suntem intrebati daca putem face un lucru in doua luni. Suntem intrebati daca il putem face pana a doua zi", explicand astfel situatia delicata in care se afla compania. Halliburton a fost nevoita nu de putine ori sa gaseasca subcontractori pentru contracte in valoare de milioane de dolari in numai cateva zile. Cu toate acestea, Lesar a apreciat ca ar fi putut anticipa mai bine criza aparuta.



Oficialii companiei au concluzionat ca este absolut esential sa raspunda cu promptitudine la nevoile armatei mentinand in acelasi timp costurile la un nivel scazut.





Au inceput in Balcani



Generalul Wade H. McManus Jr. a declarat ca nevoile armatei trebuie satisfacute in cel mai scurt timp posibil, armata platind pentru flexibilitatea serviciilor oferite de KBR. Cu toate ca in timpul razboiului constrangerile bugetare sunt mai permisive, armata este totusi un client dificil care nu accepta sa fie taxat mai mult decat trebuie, adauga generalul Wade.



Lesar se asteapta ca guvernul sa isi schimbe atitudinea fata de companie, ai carei 24000 de angajati au furnizat timp de un an servicii cruciale pentru armata americana. Presedintele companiei pune atentia excesiva asupra performantelor serviciilor pe seama politicii. In perioada 1995-2000, Halliburton a fost condusa de vicepresedintele Dick Cheney, devenind astfel tinta adversarilor sai politici.



Problemele pe care le are KBR isi au originea in deciziile luate in cadrul operatiunilor din Balcani din anii '90. Compania a reangajat membrii ai personalului ce au lucrat la acele contracte, adoptand metodele de inregistrare a achizitiilor folosite la acele operatiuni. Abia dupa ce acest sistem a devenit inoperational, KBR a introdus un nou software ce a permis oficialilor sa urmareasca achizitiile facute.



O alta decizie discutabila a celor de la KBR a fost incercarea de a folosi camioane Volvo, cu motoare foarte puternice, adaptate perfect mediului din Balcani, dar care in desertul din Golful Persic s-ar fi dovedit mai putin fezabile.



Conorm contractelor pe care la are cu armata, guvernul achita companiei costurile integrale, plus un procent de 1%. La terminarea duratei contractului, o comisie stabileste pe baza rezultatelor daca se va acorda un bonus de maxim 2%. In stabilirea nivelului performantei, 60 procente reprezinta eficienta serviciilor iar 40 procente se bazeaza pe controlul costurilor.



"Trebuie sa raspundem cerintelor uneori critice care ne sunt formulate, iar cand vine vorba de armata criticile devin permanente", a declarat Tom Crum, conducatorul operatiunilor din Estul Mijlociu ale KBR. "Ultimul lucru pe care vor sa il auda sunt scuze", a mai adaugat acesta.



Controalele Congresului au atins apogeul in anul 2000, cand s-au descoperit nereguli legate de costuri in cadrul operatiunilor din Balcani. De exemplu, KBR a construit un sistem de rezerva pentru generarea curentului electric pentru o intreaga baza, desi doar spitalul si centrul de comanda aveau nevoie de un astfel de generator.



Respnsabilii KBR nu vor sa dea detalii referitoare la operatiunile din Kosovo. Un purtator de cuvant al companiei a declarat ca nu a fost o greseala folosirea lectiilor invatate in Balcani pentru organizarea operatiunilor din Estul Mijlociu, dar nimeni nu a putut aprecia cu exactitate amploarea pe care au luat-o operatiunile si modificarile ce au trebuit facute.



In Irak, membrii personalului au fost nevoiti sa lucreze sapte zile pe saptamana, uneori si 12 ore pe zi, in cartierul general regional stabilit intr-o fosta statiune turistica kuweitiana, situata la o distanta de 45 minute de mers cu masina de Kuwait City.





Castig cu orice pret



Conducerea KBR nu a tinut cont de aproape nimic in atingerea scopurilor companiei. Agentia de audit a Ministerului Apararii a gasit nereguli grave la cel putin doua contracte derulate in luna iulie. KellogBrown & Root este acuzata ca nu a facut analize detaliate la propunerile de pret ale subcontractorilor. Mai mult, s-a descoperit ca KBR a oferit un contract in valoare de 44 milioane dolari firmei La Nouvelle General Trading Co. pentru constructia unei sali de mese, fara a organiza o licitatie corecta. Pe deasupra, divizia companiei Halliburton nu a facut o analiza elocventa a costurilor care sa arate corectitudinea licitatiei.



Compania La Nouvelle a fost contactata la biroul sau din Kuweit, dar fara nici un raspuns din partea responsabililor firmei. Ca replica la acuzatiile agentiei de audit a guvernului american, KBR a declarat ca sala de mese ce a facut obiectul contractului a fost o situatie unica datorita costurilor ridicate si a volumului mare de munca depus. Compania a mai adaugat ca face tot posibilul pentru realizarea licitatiilor cat mai corect, si ca efectueaza analize de cost pentru propunerile subcontractorilor doar daca i se cere acest lucru.



Unii fosti angajati ai companiei declara insa ca au fost fortati de conducere sa faca abstractie de regulile impuse la organizarea licitatiilor pentru a putea realiza termenele-limita impuse de armata. Henry Bunting, care s-a intors in Houston din Kuweit in luna iulie, declara: "Toti doream sa facem achizitii cat mai competitive, dar superiorii nostri descurajau acest comportament.". Henry Bunting a renuntat la locul sau de munca voluntar si a sustinut intr-o declaratie sub juramant in fata Congresului ca nu au existat conflicte cu reprezentantii companiei.



Asemeni lui Bunting, si alti angajati declara ca li s-a cerut sa evite regulile impuse de Pentagon impartind comenzile mai mari in parti mai mici. Conform acestor reguli, pentru orice comanda ce depaseste 2500 dolari trebuie sa se organizeze licitatie. In iulie, un furnizor al KBR, Al Hasawi Industrial Group, a primit o comanda de 500 de saci de dormit pentru o baza militara, comanda ce trebuia onorata chiar in noaptea respectiva. Dar cand comanda propriu-zisa a fost trimisa prin fax, a fost impartita in 4 comenzi separate pentru 125 saci de dormit, insumand fiecare 2500 de dolari, potrivit The Wall Street Journal.



Oficialii KBR au declarat ca nu au intocmit comenzi separate pentru a eluda regulile impuse de Pentagon, ci pentru a micsora volumul de munca al furnizorilor. In ceea ce il priveste pe Henry Bunting, acestia au declarat ca ar fi trebuit sa se adreseze liniei pentru probleme de etica pentru eventuale nemultumiri.



La sfarsitul anului trecut, Andy Boutros, directorul general al companiei Idris National Trading care este funizor al KBR, a contactat compania americana dupa ce aceasta a intarziat plata unei facturi pentru niste generatoare cu mai mult de 30 zile. La inceput, dl Boutros nu a putut gasi pe nimeni din cadrul KBR care sa cunoasca detaliile acestei afaceri de mai multe milioane de dolari. Dupa aceea i s-a spus ca nu pot fi gasite factura si comanda de achizitie, iar actele pentru plata facturii trebuie semnate de o persoana din conducere care nu era in birou. In final, Idris National Trading a fost nevoita sa apeleze la serviciile unei banci pentru acoperirea nevoii de lichiditate, Halliburton achitand suma restanta cinci luni mai tarziu.



Purtatorul de cuvant al KBR a declarat ca, in general, intarzierile in plata facturilor se datoreaza furnizorilor care nu ofera toate datele necesare.





Probleme de comunicare



Ridicandu-se tot mai des problema costurilor, Pentagonul a trimis o echipa de auditori anul trecut pentru a verifica operatiunile companiei americane. Acestia au descoperit nereguli grave, inclusiv lipsa unei comunicari intre sediul din Kuweit care acorda contracte si sediul central din Houston incasa bani de la guvern. De exemplu, biroul din Houston a facturat guvernului 208,8 milioane de dolari pentru darea in functiune a 7 sali de mese in timp ce reprezentantii din Kuweit au acordat contracte de numai 141,5 milioane de dolari.



Dupa ce auditorii de la Pentagon au facut presiuni asupra conducerii KBR, s-a format o echipa de 80 de persoane din cadrul companiei pentru a reorganiza sistemul, a spus dl Crum. Echipa a scris un memo in luna februarie care a subliniat anumite probleme considerate importante. Astfel, concluzia la principala problema din punctul de vedere al guvernului, si anume acordarea de contracte, care sunt responsabile de jumatate din costuri, a fost: "Nu am fost pregatiti pentru munca de teren".



Echipa interna a KBR nu a putut localiza in mai multe cazuri echipamentele inchiriate, cum ar fi corturi, generatoare si autovehicule, fapt care i-a nemultumit pe unii furnizori.



In luna februarie, furnizorul Al Hamra Kuweit Co. a primit un mail de la un reprezentant al KBR in care i se cereau detalii despre jefuirea unui transport de materiale de constructii pentru Palatul Parfumului al lui Saddam, transport care a ajuns in regula la destinatie.



Un purtator de cuvant al companiei americane a declarat ca exista modalitati de urmarire a transporturilor dar uneori informatiile sunt intarziate din cauza problemelor de comunicatie. Acesta a mai adaugat ca in zonele de razboi afacerile nu se desfasoara in mod normal, fiind necesare adaptari constante la nevoile armatei.



Pe parcursul anului, Halliburton si-a concediat doi angajati pentru ca au acceptat diverse beneficii in vederea acordarii de contracte preferentiale unei companii locale. Comania a rambursat guvernului 6 milioane de dolari pentru a acoperi cheltuielile iar guvernul desfasoara o ancheta in legatura cu aceasta problema.



Multi subcontractori ai KBR inca incearca sa isi recupereze banii cuveniti. In luna martie KBR a declarat guvernului ca are datorii catre firmele subcontractoare in valoare de 500 milioane de dolari, dar se pare ca suma adevarata este cu mult mai mare.



Jaison Varghese, directorul general al Fitco Tehnical Services, un furnizor de computere si echipamente electronice, asteapta plata unei liste de comenzi pe care le-a onorat. Intreaga suma se ridica la 730.000 dolari, iar cea mai veche factura este din luna iunie a anului trecut. Cu toate acestea, Varghese continua colaborarea cu KBR in speranta ca isi va recupera banii in cele din urma, dar nu mai ofera preturi de en-gros, ci de retail.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO