Eveniment

Cum explica petrolistii de ce carburantii au acelasi pret, desi barilul de petrol s-a ieftinit cu 25%

Cum explica petrolistii de ce carburantii au acelasi pret, desi barilul de petrol s-a ieftinit cu 25%
24.06.2009, 00:00 81
 
Principalul factor care a stopat o ieftinire mai puternica a carburantilor a fost deprecierea leului in comparatie cu moneda americana din ultimul an, spun reprezentantii principalelor companii petroliere.
Astfel, chiar daca acum pretul barilului este de 70 de dolari, in lei reprezinta echivalentul unui pret de 90 de dolari de la sfarsitul lui 2007, tinand cont de faptul ca un dolar costa acum 3 lei, iar in decembrie 2007 era 2,45 de lei.
Petrolistii spun ca un impact puternic asupra pretului la pompa l-au avut majorarea accizelor si cresterea taxelor aplicate produselor petroliere. Mai mult, chiar daca barilul si-a dublat valoarea de la inceputul anului (de la 40 la 70 de dolari), preturile la carburanti nu au crescut la fel de rapid, in ciuda celor 18 majorari de pret care au avut loc de la inceputul anului.
„Pe fondul unei cresteri in perioada ianuarie-iunie cu peste 75% a cotatiei titeiului, pretul motorinei comercializate in aceeasi perioada a inregistrat o crestere de aproximativ 7%, iar cel al benzinei s-a apreciat cu 28%.
De asemenea, evolutia preturilor carburantilor in perioada 2008 - 2009 a fost puternic influentata si de cresterea cu aproximativ 11 dolari pe tona a nivelului accizei, deprecierea cu 28% a cursului leu/dolar si cu 15,5% a raportului leu/euro, dar si a majorarii cu 13,5% a taxei aferente Fondului Special pentru Produse Petroliere", explica reprezentantii Rompetrol, companie cu afaceri de 1,7 miliarde de euro pe segmentul distributiei de carburanti, care controleaza 25% din piata de profil.
Un alt factor care a dus la cresterea preturilor la carburanti a fost si faptul ca de anul acesta s-a facut trecerea la comercializarea exclusiva a carburantilor Euro 5, decizie care a generat costuri suplimentare de productie, depozitare sau transport.
„Preturile la produsele petroliere comercializate in Romania urmaresc evolutia preturilor preturilor internationale ale produselor rafinate", exlica reprezentantii MOL Romania.
 
Cele mai mici reduceri de pret din Europa
Potrivit statisticilor europene, comparativ cu perioada similara a anului trecut cand barilul era de aproape 140 de dolari, pe piata locala s-au aplicat printre cele mai mici reduceri de pret, cel putin in cazul motorinei.
Astfel, daca in Polonia preturile la motorina sunt mai mici cu 43% fata de anul trecut in euro, in Bulgaria si Ungaria procentele sunt de circa 35%, in Romania motorina s-a ieftinit doar cu 29%.
„In formarea pretului final al carburantilor intra o serie de factori care tin exclusiv de evolutia economiei din tara respectiva - nivelul accizei, curs valutar, cerere/oferta", spun reprezentantii Rompetrol. In Romania, circa 50% din pretul pe care clientul il plateste la pompa se duce la bugetul de stat sub forma de taxe.
Tot statisticile europene arata insa ca de la inceputul acestui an, motorina in Romania s-a scumpit in euro peste media tarilor din regiune.
„Pe fondul influentelor crizei economice internationale asupra economiilor tarilor din regiune, preturile si cererea de carburanti au fost direct influentate de evolutia unor sectoare precum transporturi, constructii sau agricultura", au mai precizat reprezentantii Rompetrol.
 
Cum a ajuns motorina sa fie iar mai ieftina decat benzina?
Declansarea crizei pe plan mondial si resimtirea efectelor acesteia si pe plan local au inversat tendinta inregistrata anul trecut pe piata comercializarii de carburanti, si anume aceea a unei motorine mai scumpe decat benzina.
Caderea sectorului de constructii si problemele cu care se confrunta in acest moment majoritatea firmelor de transport au facut ca din martie anul acesta cererea pentru acest tip de carburant sa scada, motorina devenind astfel din nou mai ieftina decat benzina si fiind comercializata la un pret aproximativ egal cu cel practicat in urma cu un an si jumatate.
„Pretul benzinei a fost intotdeauna peste cel al motorinei. Acest raport insa s-a modificat in 2008, pe fondul unei cresteri rapide a cererii de motorina peste cea a benzinei, aceasta fiind sustinuta si de cresterea economica interna si internationala. In prezent, pretul benzinei a revenit peste cel al motorinei, ca urmare a influentelor crizei economice asupra unor sectoare precum constructii, transporturi si agricultura", spun reprezentantii Rompetrol.
 
Ce conteaza in pretul la pompa
  • TVA, accize, taxa speciala de drum, aproximativ 50% din pretul final
  • Costuri logistice, de operare a retelei de distributie, cu materia prima si prelucrarea materiei prime, financiare, adaos comercial
Ce influenteaza pretul carburantilor
  • Situatia economica mondiala si nationala, fenomene meteo deosebite, evenimente sociale sau politice iesite din comun
  • Resursele de hidrocarburi in scadere
  • Costul finantarilor
  • Cotatiile internationale ale petrolului si ale produselor rafinate
  • Rata de schimb RON/USD sau USD/EUR
  • Cererea si oferta de pe piata
  • Nivelul de competitie dintr-o anumita piata
  • Tipul de piata unde se comercializeaza carburantii (exista o piata libera sau este una reglementata)

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO