Eveniment

Retailerii mari: Magazinele mici să ţină pasul cu vremurile

Retailerii mari: Magazinele mici să ţină pasul cu vremurile

Autor: Mihaela Popescu

06.10.2010, 23:49 50

Asociaţia Marilor Reţele Comerciale din România (AMRCR) arăspuns ieri întrebărilor ZF legate de acuzaţiile care au fostaduse retailerilor străini, învinuiţi de eliminarea de pe piaţă amagazinelor tradiţionale.

"În vremurile deosebit de dinamice în care trăim de peste 20 deani, cine nu ţine pasul cu vremurile se sinucide. Este mult maiuşor să dai vina pe un factor extern, decât să vezi cum poţi devenicreativ şi atrăgător pentru clienţii tăi", a declarat Delia Nica,vicepreşedintele AMRCR.

Patronii de magazine tradiţionale au criticat tot mai des înultimii ani strategiile agresive de expansiune ale lanţurilorinternaţionale de supermarketuri şi hipermarketuri, acuzân­du-i peretailerii străini că omoară comerţul tradiţional.

Cele mai recente acuzaţii au venit din partea lui Dinu Patriciu,cel mai bogat român, proprietarul reţelei de băcănii recent lansatepe piaţă Mic.Ro. Patriciu a declarat în urmă cu două zile, încadrul unei conferinţe organizate de Mic.Ro, că retailerii străiniau distrus comerţul tradiţional şi ţesutul urban şi că este nevoiede reîn­toar­cerea la comerţul "de bazar".

De partea cealaltă, repre­zentantul marilor reţele co­mer­cialea afirmat că schimbarea la faţă a comerţului a fost dictată deconsumatori.

"Să nu uităm că cel mai important este clien­tul. El alege înfuncţie de propriile necesităţi - de timp, accesibilitate, etc -dacă şi când se duce la maga­zinul de la parterul blocului, dacă iatramvaiul până la piaţă sau dacă se îndreaptă către un mare centrucomercial cu un hipermarket. Aşa şi trebuie să fie", a mai spusDelia Nica.

"Acolo unde au apărut marile lanţuri internaţionale, totul înjur s-a modernizat. Amplasarea unor hipermarketuri în zoneultra-centrale s-a făcut în 95% dintre cazuri în foste spaţii demagazine, aşa încât nu putem considera acest lucru ca având unimpact negativ pe piaţă", a completat vicepreşedintele AMRCR.

România se numără printre puţinele ţări din Europa în care li s-apermis hipermarketurilor să intre în zone centrale sausemi-centrale ale oraşelor. În Polonia, de exemplu, autorităţilelocale au restricţionat accesul parcurilor de retail în interioruloraşelor încă de la începutul dezvoltării formatelor moderne demagazine.

Primul retailer străin care a intrat în România a fost reţeauaMetro Cash & Carry, care a deschis primul magazin la nivellocal în 1996.

De atunci, formatele moderne de comerţ, printre care se numărăşi supermarketurile, hipermarketurile şi discounterele, au luatcirca 40% din piaţa bunurilor de larg consum, ajungând în 2009 lavânzări anuale cumulate de 7-8 miliarde de euro. De parteacealaltă, în comerţul tradiţional, alimentarele şi mini-marketurileau dispărut aproape complet din peisajul oraşelor mari.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO